25 července, 2014

Drahokamy od Kerstin Gier (RECENZE SÉRIE)

Kerstin Gier je německou autorkou, která se proslavila svými romány pro dospělé, ale především trilogii Drahokamy (Rudá jako rubín, Modrá jako safír, Zelená jako smaragd), která je spíš určená pro Young Adult skupinu. Příběh se zaměřuje na Gwendolyn – mladou členku rodiny, ve které se po celé generace dědí tzv. časocestovací gen.

Autorka svou sérii zaměřila na cestování v čase – což je zároveň zajímavý i docela neobvyklý námět k příběhu. U takového téma je hodně důležité, jak autor celé cestování vlastně pojme, jaká dá takovému světa pravidla. Na rozdíl od dějové linky, která je u knih Kerstin Gier dost jednoduchá, vlastní námět je vymyšlený dost brilantně. Můj obdiv patří autorce především za to, jak se v jednotlivých časových liniích dovedla orientovat a naservírovat příběh čtenáři tak, aby ho pochopil. A když nad tím člověk chvilku popřemýšlel, vážně to všechno dávalo dobrý smysl – série Drahokamy tudíž není kniha, u které by stačilo jen bezhlavě číst a číst a příběh by Vám utíkal před očima. Musí zapracovat i Vaše fantazie.

Příběh se odehrává v poměrně krátkém časovém rozsahu. Nejsem si úplně jistá, ale celá série se odehrála asi v dvoutýdenním časovém úseku, přičemž by se mohlo zdát, že autorka tak bude mít příliš děje rozprostřeno na malé ploše. Což se vůbec nestalo. Série se od začátku až do konce zabývá jedním problémem a při tom, jak je zápletka a dějová linka jednoduchá, to na čtenáře vůbec nepůsobí přehnaně. Knihy jsou vlastně docela krátké a autorčin styl je velmi lehký, tudíž je možné prokousat se knihou klidně za jedno odpoledne. Určitě je dobře, že příběh není nijak protahovaný, protože se skórem 25% akce a 75% pocitů a bádání by knihy asi za chvilku uklimbaly čtenáře ke spánku. Takhle je z toho pohodové čtení na pár odpolední.

Atmosféra a humor. To jsou asi největší kvality série. Atmosféra je po celou dobu skvělá – všechny ty století a záhady, kostýmy a paruky dotvářejí dobrou kulisu příběhu, který by bez nich nebyl ani zdaleka tak kouzelný. Ačkoli musím říct, že jsem po většinu času měla pocit, že by série byla vhodnější i pro mladší čtenáře, mám pocit, že bavit se u ní dokáže snad každý. Gwendolyn příběh vypráví trochu naivním a dětským způsobem, ale je neuvěřitelně vtipná a tak mám pocit, že jí tu naivitu nejeden čtenář promine.

“I see,” I said, which was not entirely true. But it did seem to explain a bit of what I’d recently seen and heard. “Er . . . at this moment, are you kissing me?”
“No, only almost,” murmured Gideon, with his lips just above my skin. “I mean, no way do I want to exploit the fact that you’re drunk and may be mistaking me for some kind of god right now. But it doesn’t come easy . . .”
I closed my eyes and leaned my head against his shoulder, and he held me closer.
“Like I said, you really don’t make things easy for me. You always give me the wrong sort of ideas in churches . . .”

Na obálce každé knihy v sérii je napsaný slogan „Láska nezná čas“. Je pravda, že právě ta láska tvoří asi polovinu celkové zápletky. Gwendolyn a Gideon jsou skvělí, co si budeme vykládat. Gwendolyn je praštěná, ufňukaná, dobrosrdečná a naivní – snad jako každá puberťačka. Gideon má hrát v příběhu roli toho staršího, toho rozumnějšího. To se projevilo asi jenom na tom, že byl o těch pár let tvrdohlavější a umanutější. I když mezi nimi autorka vytvořila dobrou chemii, nemůžu se ubránit pocitu, že čas od času to pro mě bylo, jako by někdo škrábal nehty po tabuli. Jejich hašteření a dohadování mi většinou sedělo spíš na dvanáctileté a některé scény jako by mi do celkového příběhu moc nezapadaly. Ale hádám, že to je způsob, jakým Kerstin vypráví a i to má své kouzlo – určitě můžu potvrdit, že série je hodna čtení.

S každým dílem se série stupňovala a nabírala jak na akci, tak na kvalitě vyprávění. Kerstin Gier má dobrou vlastnost podmanit si čtenáře a tak je očarovat svým příběhem, že jí prominou i ty menší mouchy, které knihy měly. Nakonec z toho stejně všichni vyjdou jen se šťastným pocitem z přečtení, takže co jiného mi zbývá, než sérii doporučit. Pokud jste nenáročný čtenář, Drahokamy Vás okouzlí, pokud většinou raději sáhnete po něčem složitějším, i tak Vám asi poradím, ať to zkusíte. Třeba Vás okouzlí minulá století a časocestovací gen tak jako mě.
7/10

Zdroje obrázků: weheartit