21 července, 2014

Dare You To od Katie McGarry (RECENZE)

Autorka Katie McGarry debutovala svojí knihou Pushing the Limits, která minulý rok vyšla u našeho nakladatelství CooBoo. Zatímco první díl této série vyprávěl o Noahovi a Echo, Dare You To se zaměřuje na Beth – vedlejší hrdinku z Pushing the limits – a Ryana.

Beth osud rozhodně nešetřil – její matka je alkoholička, matčin přítel násilník a ona sama žije ve sklepě své tety a díky alkoholu se snaží zapomenout na svůj život. Na druhou stranu Ryan je perfektní kluk, s perfektní rodinou a jak se zdá i perfektní budoucností. Autorka si opět pohrála s tím, aby proti sobě postavila naprosté protiklady. Beth už z prvního dílu můžeme znát jako divokou, sprostou, nekontrolovatelnou a často taky opilou či zdrogovanou. A ona skutečně je – na povrchu i pod ním – divoká, sprostá a nekontrolovatelná. Ale na rozdíl od Pushing the limits, kde čtenář neměl žádné ponětí, co je důsledkem jejího často nepochopitelného chování, se v Dare you to otevírá celý nový pohled na její osobnost. Nechápejte mě špatně, rozhodně mám ráda všechny ty normální hlavní hrdinky, se kterými se mohu zosobnit, ale Beth – ta dala příběhu mnohem větší jiskru a myslím, že nebýt jí, kniha by zdaleka nebyla tak kvalitní.

Kniha tedy začíná se skórem jedné divoké neustále nadávající holky a středoškolského sportovce s arogantním úsměvem. Jejich setkání je naprosto nahodilé. Ryan byl vyzván svým kamarádem Chrisem, aby zjistil Bethino telefonní číslo, když vešla do restaurace, kde právě jedli. Ryan rozhodně nečekal, že bude těžce odmítnut.
“I like you. I. Like. You. I'll admit you're annoying. Sometimes you agitate me to the brink of insanity, but you can throw it back at me like no one else. When you laugh, I want to laugh. When you smile, I want to smile. Hell, I want to be the one to make you smile.”

Jedna velmi zajímavá věc na tomto příběhu je, že si čtenář s velkou pravděpodobností užije obě jeho části. Tu, ve které je Beth pro Ryana pouze sázkou, ve které si neustále dělají naschvály a ponižují se. Potom je tu ta druhá – ta, kdy má čtenář konečně možnost nahlédnout za všechny ty náznaky, která po nás autorka házela. Je to ta chvíle, kterou jsem si nejvíc užila. Hlavně asi z toho důvodu, že jsem mohla být u toho, kdy se z jedné osoby stávala druhá, kdy se měnily charaktery a rozbíjely ledové zdi. Samotnou mě překvapilo, jak se z nenávisti na Ryanově i Bethiině straně stala náklonnost a láska, která byla uvěřitelná!

Příběh Noaha a Echo měl všechny ty správné emoce, tu bolest, tu zápletku. Já sama ale musím uznat, že až Ryanův a Bethiin příběh mě přesvědčil o autorčiných kvalitách. Skvěle vykresluje, jak se na člověku podepíše vinna a co s ním dokáží udělat očekávání ostatních. Zázemí, ve kterém Beth vyrůstala a emoce, se kterými se musela vypořádat, dodaly příběhu ostré hrany a zvláštní atmosféru. Ryan měl upřímně skvělou povahu, dodával knize takový romantičtější nádech. Pokud bych měla skutečně něco vytknout, bude to možná, že příběh působil čas od času až trochu moc dramaticky a přehnaně, ale to prostě k této sérii a této autorce patří. Neřekla bych, že to příběhu ubralo na kvalitě.

Postavy, zápletka, konec – všechno to neuvěřitelně dobře klapalo. Příběh čtenář začíná už od začátku číst s tím, že tuší, že pravděpodobně přijde nějaký ten šťastný konec nebo uzavření. Není to ale ten typ očekávání, který Vás nudí a nutí Vás zavřít knihu už v polovině. Beth a Ryan byly vážně dobře vypracované charaktery a všechno - od jejich chování až po jejich příběh - dávalo dokonalý smysl, jako by kniha byla určena být napsaná tímto způsobem. A navíc jeden bonus – v příběhu má taky velkou Isaiah, kterého si z prvního dílu zamiloval snad každý! Nejlepší aspekt Dare you to je asi to, jak jasně čtenář může vidět, že lidé se opravdu mění a život nám dokáže změnit jedna jediná osoba.  Příběh byl perfektně nedokonalý, skutečný a jeden z těch nejsilnějších, co jsem v tomto žánru četla.

Máte se rozhodně na co těšit, protože CooBoo se chystá knihu v nejbližší době vydat!

10/10

Zdroj obrázků: pinterest