05 června, 2014

Jen jeden den od Gayle Forman (RECENZE)

Ve zkratce:
Just one day by Gayle FormanJen jeden den je neobyčejně obyčejný příběh o lásce, zklamání a hledání toho, co nalézt nelze. Hlavní hrdinka Allyson se po dokončení maturitního ročníku na střední vydává na léto do Evropy se svojí nejlepší kamarádkou. Doufá, že pozná krásy evropských měst, ale vlastně si cestu příliš neužije. Svoji rozumnou povahu se sklonem k dělání vždycky těch správných věcí popře, když se mladík Willem, kterého vůbec nezná, nabídne, že ji na den vezme do Paříže. Allyson váhá, ale nakonec se rozhodne stát se na den jiným člověkem a jeho nabídku přijme.

Námět:
Pokud jste typ člověka, který navštívil spoustu zajímavých míst a hodně toho za život viděl, budete se moci s knihou krásně sžít, protože její námět je kouzelný hlavně díky tomu, jak moc cestovně je založený. Pokud ale naopak celý život zůstáváte vně hranic svého domova, kniha ve Vás probudí touhu po poznání, po objevování. Námět je velmi jednoduchý, co se dějové linky týče. Určitě bych mohla říct, že odhadnout, kudy se příběh pobere, není nic moc složitého. Co ale námět dělá zajímavým je, jak z příběhu čas od času odbočí a zaměří se na věci, kterých bychom si ve vlastním životě třeba ani nevšimli.

Anything can happen in one day.  Gayle FormanAtmosféra:
Oh, na tento odstavec jsem se těšila. Ať už navštívíte jakékoli místo, vždy ve Vás zanechá jakousi stopu. Něco, na co si vzpomenete, když potom o tomto místě přemýšlíte. A přesně takový pocit dokázala Gayle Forman do knížky napěchovat a to dokonce několikrát. S hlavní hrdinkou Allyson se podíváte do Londýna, kde na Vás velmi živě dýchne atmosféra divadla Williama Shakespeara. Do Paříže, kde je ke zhlédnutí mnohem více než jen památky (třeba makronky!). Ale taky třeba jen na kolej na vysoké škole. Ale i tohle bude skvělý zážitek, protože autorka prostě ví, jak vyprávět.

Zaujme:
Jsou knihy, které Vás zaujmou svojí napínavostí a akčností. Potom knihy, které Vás vystraší. A jiné – jako třeba tato, - které Vám dají velkorysou radu do života nebo jen jemně podají upozornění, že byste se nad něčím měli více zamyslet. Zamilovala jsem si, jak autorka vedla příběh přes všechno to poznání, zamilovanost, zradu, hledání a nacházení. Postupně ukazovala, jak srdce dokáže milovat, dokáže strádat, doufat, možná nenávidět, ale nakonec se zahojit. Ukázala čtenářům, že ať si člověk jakkoli myslí, že je sám, vždycky se najde někdo, kdo nám pomůže, nebo poradí. Přátelství se totiž dá hledat všude a stejně je to i s láskou.

Neříkám, že je Jen jeden den perfektní kniha, která má schopnost zaujmout každého. Vůbec ne. Říkám, že má schopnost zaujmout velkou skupinu čtenářů, ovlivnit jejich životy a možná dokonce změnit jejich pohled na některé věci v životě. Je to jednoduchý, ale zároveň velmi propracovaný příběh plný upřímných citů, které je vidět, že do něj autorka sama vložila.

8,5/10

!Mockrát děkuji nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku!