31 května, 2014

Věk X - Šachovnice bohů od Richelle Mead (MINIRECENZE)

Téma: Od Richelle Mead jsou někteří čtenáři zvyklí na Young Adult upíří romanci z prostředí Vampýrské akademie, jiní na trochu dospělejší Sukubu. Myslím, že pro obě skupiny čtenářstva autorka docela překvapila výběrem tématu pro svoji novou sérii a ukázala, že dokáže napsat i slušný dystopický příběh. Příběh ale není úplně tím, co by se od dystopie mohlo čekat. Můžete tam nalézt jakési nové uspořádání států a nový systém – jistě, to je základ. Autorka k tomu ale navíc přidává mytologii a rituální vraždy, což je rozhodně zajímavé téma pro novou sérii.

Čtivost: Věk X mě samotnou překvapil počtem stran a „bichlivostí“. Knížka takové délky potřebuje neustále ubíhající a napínavý děj, aby čtenář u příběhu neklimbal. Kniha se velmi rychle rozjíždí a čtenář tak nemá problém zajet do kolejí daného světa. I přesto byl ale Věk X místy velmi táhlý a nudný, což bylo po Richellině Vampýrské akademie velké zklamání – tam si totiž člověk rychle zvykne na perfektní zápletku a dobrou návaznost příběhu.

Autorčin styl: V tomto ohledu není Richelle co vyčíst. Ten, komu se líbily její předchozí knihy, určitě ocení, že si ponechala svoji osobitost a dokázala hodně dobře zpracovat zákony a strukturu světa, který vytvořila (což byla ostatně vždycky její přednost). V příběhu je jasně vidět rozdíl mezi jejími knihami pro teenagery a dospělé a čtenář tak musí ocenit její všestrannost.

Atmosféra: Dystopický svět se zapojením mytologie a Bohů a rituálních vražd je rozhodně téma, které by mělo mít silnou atmosféru. Věk X je začátkem velmi slibné série a už do začátku první knihy na Vás dýchne prostředí RUNA (Republic of United North America) a striktnosti, která je tomu místu vlastní.

Postavy: Mae je členkou nejelitnější jednotky v armádě. To znamená znamenitá kick-ass hrdinka (v těch se asi Richelle vyžívá), která často v příběhu působí trochu křečovitě a jako stroj. Vzhledem k jejím vylepšeným reflexům a schopnostem by to možná měla být dobrá věc, na mě ale působila v knize hodně nepatřičně.
Justin je Maein pravý opak – je lehkovážný, pije a užívá si dámské společnosti. I přesto všechno ale hluboko v něm dřímá touha vrátit se zpátky domů do RUNA, odkud byl vyhoštěn do exilu. Jeho nátura rozhodně příběh trochu oživuje, i tak mi ale nesedl tak dokonale, jako jiní hrdinové Richelliných knih.

Hodnocení: Věk X – Šachovnice bohů má velký potenciál a jak známe Richelle, rozhodně bude schopná tento potenciál využít. Téma knihy je skvělé a pro všechny, kteří mají rádi dystopie a nebojí se přečíst si jednu v trochu „dospělejším“ duchu, mohu knihu doporučit. Za sebe ale musím uznat, že mi příběh nesednul a hrdinové mi nepadli zrovna do oka, proto mi Šachovnice bohů přinesla spíš zklamání, než radost z přečtení.
6/10

Zdroje obrázků:

!Mockrát děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku!