26 října, 2013

Štěstí na dosah by Irena Petříková (RECENZE)


Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Untitled
Štěstí na dosah už na pohled vypadá jako těžká romanťárna, žádný thriller nebo horor, že. A já se musím přiznat, že si občas takový typ knížky ráda přečtu. Dělá to svoje zejména mezi těmi věčnými fantasy a sci-fi, to aby z toho člověku nepřeskočilo. Navíc když jsem se dozvěděla, že je kniha od české autorky, která ji psala snad v šestnácti, byla jsem zvědavější a zvědavější.

Můj názor:
Co se vstupu na scénu týče, autorka má rozhodně poměrně drastický způsob, jak nás uvést do příběhu. Prvních několik stran je napěchovaných rychle spějícím dějem, který se neustále sune dál a dál a dodává nám veškeré informace, které k začátku potřebujeme. To se ale převratem mění a nastává část, kdy se neděje vlastně vůbec nic. Tyto dvě situace se v knize poměrně dost často střídají a ne a ne mezi sebou najít nějaký ten zlatý střed, rovnováhu.

Štěstí na dosah je typický dívčí příběh plný naivity a nejistoty vyprávěný klasickým deníčkovým způsobem, který zaujme hlavně asi mladší čtenářky. Další poměrně zajímavou věcí je, jakým způsobem si autorka vybrala, že nechá hlavní hrdiny knihu převyprávět. Máme tu vlastně více než pět osob, které v průběhu příběh vypráví. Jedna událost je vždy popisována nejprve jednou postavou, potom přijde druhá a vypráví tu stejnou událost ze svého pohledu. Nejen, že se postavy ve vyprávění střídají tak rychle, že absolutně nemáte šanci to sledovat, ale také nám dva úhly pohledu na stejnou situaci neřeknou vůbec nic nového. Proto jsou takové části pro mě – z pohledu čtenáře – zbytečné a pro příběh nevyužitelné.

Jako autorčinu prvotinu jsem se to ale rozhodla trochu tolerovat. Nicméně, z příběhu byla vyloženě cítit nesmělost, jako by se autorka bála napsat všechno tak, jak doopravdy chtěla. S větší vervou a elánem. Krkolomnost z dílka také sálala poměrně jasně a působilo to na mě, jako by se autorka z té nervozity a nejistoty nějak nemohla vypsat. Bylo vidět, že do knihy nevložila všechno a tak ani já jsem se do ní nemohla tak úplně vcítit.

new day's dawn;
Čeho ale opravdu lituji je, že z příběhu mohla autorka vytěžit o tolik víc a neudělala to. Celkově téma o slavných zpěvácích a síle showbyznysu není nic originálního, ale v jejím podání to nemuselo vůbec působit kýčově. Svět hvězd, natáčení klipů, zpívání na koncertech. A jelikož i sama autorka má s vystupováním zkušenosti, mohla ukázat čtenářům, jak to vypadá za zákulisím a co taková kariéra obnáší. Části knihy, kde se takovými věcmi zabývala byly shrnuty do pár slov a neskutečně odbyty.

Hodnocení:
Štěsní na dosah je milý příběh, který dokáže v závěru možná i překvapit, ale určitě to není jeden z těch, které by se Vám zařízli do paměti. Je třeba knihu brát trochu s nadhledem a příliš od ní neočekávat. Doporučila bych ji spíš mladším slečnám, které stejně jako hlavní hrdinka mají nějaký ten „crush“ na zpěváka nebo hudební skupinu. Těm, kterým velké fanouškování a šílení z hvězd a hvězdiček hudební scény nic neříká, bych poradila knihu přeskočit.
4/10

Zdroj obrázků
Stránky nakladatelství zde

!Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment!

1 komentář:

  1. Tuhle knihu napsala moje bývalá spolužačka. Když jsme spolu diskutovaly, proč to napsala, odpověděla, že se jí to zdálo a chtěla si to někam zvěčnit do šuplíku. Její máma ji skoro donutila to vydat.
    Ze slušnosti jsem si to přečetla a s největší upřímností....větší pitomost jsem snad nikdy neviděla.. Tím stylem, jsem psala, když mi bylo 8. Z toho naivního příběhu jsem se vážně rozbrečela. Knihu jsem proto věnovala na Vánoce jedné malé slečně. Nedala jsem tomu ani tu jednu hvězdičku... Dokonce jsem se bála, že bych ji ani nedokázala někomu dát jako dárek, neboť by mi ji zase vrátil..
    Zipi

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)