27 října, 2013

Prozření Mary Dyerové by Michelle Hodkin (RECENZE)

Páni. Prozření Mary Dyerová mám v hledáčku už... no, velmi dlouhou dobu. Vlastně od té chvíle, kdy vyšlo. Bohužel jsem se k ní doteď ale nějak neměla šanci dostat. Vím, že je kniha poměrně populární v Americe a cizině – což byl prakticky důvod, proč jsem do ní šla bez toho, abych si vůbec přečetla anotaci nebo popis děje. Nechala jsem to náhodě a nemůžu říct, že bych byla zklamaná.

Když jsem knihu začínala číst, probíhalo zrovna jedno z mých pravidelných (říjnových) nečtecích období. Tato kniha mě z něj suverénně dostala. Proč? Pokud máte rádi přirozený styl psaní, děj, který plyne snad úplně sám a bez potíží, Prozření Mary Dyerové se Vám bude líbit tak, jako mě. Může se zdát, že se jedná o obyčejný Young Adult příběh, který teď už najdeme na každém kroku. Jenže tento je něčím výjimečný.

Je akční, ale nedočkáte se tam dálničních pronásledování v autě, krádeží v bankách nebo bojů s nadpřirozenou mocí. Prozření Mary Dyerové rozhodně není nabité napětím, nejedná se o knihu, ve které by se děj hýbal nějakou závratnou rychlostí a hlavní postavy by tam neustále něco prováděli, řešili, nebo o něčem diskutovali. Je napínavá po té psychické stránce. Autorka nám podstrkuje pod nos kousky skládačky, ale nabádá nás, ať si je poskládáme sami. Tak nemůžeme nikdy dosáhnout konce, dokud se nám nerozhodne dát kousky všechny.

Je originální, ale přesto v mnoha věcech obdobný s jinými knihami. Ano, je to tak. Kniha je výjimečná, to ráda potvrdím, ale určitě není jedinou takového druhu. Jedná se o příběh o dívce, která se probudí po zřícení budovy, ve které byla se svými přáteli, a kteří tam zemřeli. Nic si nepamatuje. Najednou přichází na scénu záhadný klučina, děvkař, kterého by měla Mara napravit. A on by měl napravit ji. Neříkává Vám to něco? Určitě ano. To, co Prozření Mary Dyerové dělí od ostatních je neskutečně silná atmosféra, která Vás pomalu sžírá během čtení a na konci Vás vyplivne způsobem, jakým žádná jiná ne.

Mara & Noah | TumblrJe upřímný, protože nás nenechá něco si nalhávat. Autorka ukazuje život, tak jak je. Může se zdát, že se pro Maru nějaké věci až pohádkově zázračně vyřeší, ale vzápětí následuje něco, co nás přesvědčí o opaku. Knížka je přímá, je čtivá a poutavá a dokáže zaujmout a překvapit. A to zejména ty, kteří si představovali – stejně jako já – že zápletka bude spíš mysteriózní než citová, ale skutečně. Linie příběhe většinou oplétá hlavně Maru a Noaha a jejich vztah. Ten je ve všech ohledech složitý, zamotaný, ale také citlivý a milý. Je to jeden z těch vztahů, které nejsou vyumělkové, ale vznikají postupně a za těžkých časů.

Je jedinečný a stejně jedinečné jsou i postavy, které příběh tvoří. Jsou totiž opravdové. Vlastně nejsou, ale alespoň tak působí. Dělají chyby, mají černé svědomí, bojí se, mají sny. A ačkoli hlavní hrdinové nebyli bezchybní ani zas tak originální, měli jiskru. Asi to, co mě zaujalo je, s jakou úctou se k sobě navzájem dokázali chovat, jak spolu mluvili a zacházeli.

Prozření Mary Dyerové rozhodně není dokonalé. Není to perfektní knížka, kterou si oblíbí všichni. Rozhodně ne. Ale bude mít – a má – svůj okruh čtenářů, kteří si ji zamilují. A to pro její reálnost, plynulost a autorčinu schopnost zaujmout (a samozřejmě s tím bude mít, co do činění i super sexy hlavní hrdina). A ještě jedna malá poznámka. Pokud si teď říkáte, že takovouhle knihu byste si rádi přečetli, jedno malé upozornění. Může být návyková, takže byste se možná mohli zbláznit při čekání na druhý díl.
8,5/10

Zdroje obrázků: weheartit, deviantart

!Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Knihcentrum.cz!