29 října, 2013

Jsem zlomená by Tahereh Mafi (RECENZE)

Na druhý díl této série jsem čekala už od té doby, co jsem přečetla poslední slovíčko toho prvního. Zamilovala jsem si autorčin styl psaní i Juliettin příběh, takže přečtení druhého dílu bylo pouze otázkou času.

V případě tohoto příběhů se mi ještě nestalo, že bych našla čtenáře, který by byl z knihy rozpačitý. Na pochybách. Někde „uprostřed“ cesty. Buď si knihu lidé zamilovali, nebo ji úplně odsoudili. A pokud patříte do té první skupiny, jedno je jisté. Ani druhý díl vás nezklame. Velká část knihy – ostatně stejně jako Jsem roztříštěná – je obsažená v Juliettiných myšlenkách. Je to samozřejmě přirozené, protože ona je ta, která příběh vypráví. Je ale pravda, že v tomto díle bylo ještě méně dialogů, než v tom předchozím, a tak se čtenář může vším tím Juliettiným přemítáním a rozmýšlením cítit trochu obklopený.

Na druhou stranu sledovat Juliett jak nad něčím přemýšlí, je rozhodně úplně jiná podívaná, než u ostatních hlavních hrdinek. Má to jeden jednoduchý důvod. Autorka pomocí Juliett komunikuje se čtenáři naprosto neuvěřitelným, revolučním způsobem, který je už pro Tahereh typický. Dokázala něco skvělého a to vytvořit originální příběh z něčeho ne zas až tak originálního. Protože když se nad tím člověk zamyslí, co je na Juliettině příběhu tak jedinečného? Pouze to, jak ho autorka předložila nám čtenářům – krásnou, svým způsobem „nesrozumitelnou“ cestou.

A že ani v tomto dílu autorka nezklamala. Její jedinečnost je patrná na každém jediném slovu. Už z několika stran musí čtenář poznat, jak zajímavý člověk autorka je a jak zvláštně – v tom dobrém slova smyslu – to má v hlavě srovnané. Napětí, zvraty, tajemství, promyšlené ukryté polopravdy a pravdy. To všechno dokázala bez sebemenších problémů do příběhu natěsnat. Nedokážu si ani představit, jak muselo být složité příběh tak propracovaně vymyslet – tak, aby na sebe všechno navazovalo a dávalo smysl.

A když už tady tedy tak vychvaluji všechny částečky knihy, možná bych mohla přejít i k postavám, co říkáte? Tento díl se ukáže pro všechny postavy jako přelomový. Juliett se musí smířit s tím, co je a naučit se, jak respektovat sebe i ostatní. Zdá se mi, že ušla poměrně dlouhou cestu a od prvního dílu určitě dospěla.
Ve Jsem zlomená nám také vzniká nový, zvláštní vztah, který je v mnohém neskutečně odlišný než ten, který se rozvíjel v prvním dílu – a přesto je svým způsobem krásný. Warner v něm hraje hlavní roli a já musím upřímně říct, že jsem si toho chlapíka oblíbila. Je zvrhlý, je brutální, ale má jiskru, kterou mít Adam nikdy nemůže. Ten se v tomto díle nikam dál neposunul, nic se nenaučil, z ničeho si nevzal ponaučení. Zdá se, že se zarazil na jednom místě a proto se z něj stává jedna z těch „nemastných, neslaných“ postav.

Jsem zlomená – vlastně celá tato série – se pro mě stala klenotem. Ráda si knihy čtu stále dokola a dokola, protože vím, že se mi nikdy nemohou omrzet. Krásně se čtou, jsou napínavé, překvapivé, plné zvratů a překvapení. Nabité emocemi. A i když nemohu říct, že by druhý díl nějakým způsobem – ať kvalitou nebo slohem – překonal ten první, jeho čtení jsem si neuvěřitelně užila a mohu ho jenom doporučit.
9,5/10

Zdroj obrázků: deviantart a tumblr.com