28 října, 2013

Amy a Roger- Na cestě by Morgan Matson (RECENZE)

Google Image Result for http://3.bp.blogspot.com/_g3FDDoIW_3o/THSDcX-nO9I/AAAAAAAAARk/9NlrLf3cF70/s400/DSC35098s.JPGByl konec léta, když jsem se na Amy a Rogera zaměřila poprvé. Přemýšlela jsem o knize kdysi už i v angličtině, ale tehdy jsem potom na ni nějakým způsobem zapomněla. Že ji naše úžasné CooBoo vydá, jsem se také dozvěděla až jaksi pozdně. Když jsem se tedy konečně rozhoupala a pořídila jsem si ji, už jsem se nemohla dočkat, až ji přečtu.

Kdo by řekl, že příběh skládající se z jednoho auta, dlouhé cesty a dvou různých lidí může být tak kouzelný. A že kouzlo opravdu měl. Amy a Roger se vydávají na cestu po Americe jako dva cizí lidé a dorážejí z ní jako lidé úplně jiní a navíc sobě velmi blízcí. Tato knížka je určitě o cestování, je v ní spoustu toho správného dobrodružství, poznávání nových lidí, zkoušení nových věcí. Ale o čem kniha opravdu je – a to říká sama autorka – je hlavně vnitřní cesta hlavních hrdinů. Knížka je krásně proložená tím, jak člověk může za několik málo dnů dospět, smířit se se svým životem a hlavně ho změnit. Je to příběh smutku, opovržení, sebelítosti, ale v závěru hlavně naděje, štěstí a nalezení nové jistoty. Čtenář si nejen čtení užije, ale také si z příběhu spoustu vezme.

road tripCo čtenář také pozná hned po pár stranách je, jak moc se autorka s celým příběhem nadřela. Když pomineme tu část, kde se kniha vlastně skládá i z autorčiných fotek a jejích poznámek, ona sama vlastně takový road-trip podnikla a to právě proto, aby knihu mohla napsat uvěřitelně, a co nejlépe. A to se jí určitě povedlo. Kniha má skvělou cestovní atmosféru, nádherně jsou v ní popsané všechny státy, kterými Amy a Roger projíždějí. Z toho popisu se čtenáři před očima přímo otvírá krajina a vydechuje na něj chuť léta.
Amy si po cestě také vede cestovní deník, který byl pro mě určitě hlavním zdrojem smíchu při čtení. A playlisty, které ona a Roger vymýšleli? Naprosto skvělé!

Když se řekne „road-trip“ představím si – nyní už ano - vážně pohodovou cestu, která rozhodně musí zahrnovat nějakého fešáka na sedadle řidiče, spoustu jídla a hudbu. A ztělesněním takové cesty pro mě už vždycky bude Amy a Roger. Tihle dva a jejich příběh dokázali, že jsem se na takovou cestu sama toužila vydat a zažít nějaké to dobrodružství. Je sice pravda, že jsem od knihy očekávala méně té citové stránky a více té cestovní, ale ani tak mě nezklamala. Příběh byl stálý a napínavý svým vlastním způsobem, a právě proto, že byl tak zvláštní, vyhnula se autorka klasickým otřepaným frázím a nahradila je svými slovy, svými přirovnáními. Něčím naprosto jedinečným.

love auf TumblrTuto jedinečnost se jí povedlo přenést i na postavy. Pokud čekáte nějakou zbytečně ufňukanou holčinu, jejíž starosti leží maximálně u zlomeného nehtu, mýlíte se. Jestli očekáváte playboye, který je dokonalý, sexy a chytrý zároveň, také Vás vyvedu z omylu. Čekají vás normálností skrz na skrz prolezlé postavy. Nikdo dokonalý, nikdo super krásný nebo superchytrý. Pouze postavy sympatické a charismatické. Amy i Roger měli oba své kostlivce ve skříni, ale po dobu cesty se s nimi dokázali neuvěřitelně skvěle vyrovnat, pochopit, o čem život doopravdy je a co je hlavní – najít sebe navzájem.

Potýkáte se s nějakým špatným obdobím ve svém životě? Stýská se Vám po létě? Chtěli byste ho prožít znovu alespoň skrz knižní hrdiny? Nakoukněte do Amy a Roger Na cestě. Můžu zaručit, že to bude stát za to. Knížku podobného rázu – tak srdečnou a úsměvnou – totiž najdete jen málo kdy a tahle navíc obsahuje vážně skvělý příběh lidí s velkým srdcem, který se vám dostane pod kůži.
8,5/10

Trailer: