10 září, 2013

Vlny zmítané smrtí by Carrie Ryan (RECENZE)

Vůbec před tím, než jsem začala čít první díl, kamarádka mě upozornila (vlastně se to psalo v každé recenzi a hodnocení knihy), že je série trochu – jak bych to řekla – brutální a nervy drásající. Upřímně, říkala jsem si, že to přeci nemůže být zas tak hrozné a všichni to trochu dramatizují. Ale skutečně, po přečtení prvního dílu, byla jsem tak emocionálně vyfluslá, že jsem si musela dát mezi jednotlivými díly pauzu. A proč jsem se do druhého dílu pustila, když jsem z prvního měla takové 'trauma'? Dá se říct, že Vlny zmítané smrtí a vůbec celá tato série jsou knihy toho typu, které Vám něco vezmou, ale hrozně moc Vám toho dají.

Pro člověka, který právě teď dočetl první díl a nemá ani zdání, jak bude probíhat ten druhý, co se v něm bude dít, nebo jaké postavy v něm najde, může být trochu šok, že se Vlny zmítané smrtí odehrávají až více než sedmnáct let po díle prvním. Jako hlavní hrdinka v něm vystupuje dcera námi známé Mary. Co se ovšem od prvního dílů vůbec nezměnilo, ba naopak ještě mnohem zlepšilo, je autorčina schopnost vyprávět. To, co umí se vidí skutečně jen málokdy. S pár slovíčky dokáže čtenáře přímět se smát, dokáže čtenáře přimět brečet. Drsným způsobem ale vypráví stále dál, drží se toho, co by ráda ve své knize sdělila světu. Obdivuji a skutečně mě i překvapuje, jak skvěle jsem se dokázala do příběhu vžít a jak mi drásalo srdce vše, co hlavní hrdinku Gábi v knize potkalo.

Kdyby se mě někdo zeptal, co je zrovna na této knize zvláštní, že by si ji měl přečíst, zřejmě bych hned našla odpověď. Carrie Ryan je odlišná od ostatních autorů, kteří se bojí zajít hlouběji pod povrch příběhu, zašťourat v psychologii postav nebo dokončit příběh stejným způsobem, jak ho začali. Autorka knihy je ochotná udělat všechno pro to, aby šokovala své čtenáře. Čtenář si u ní nemůže být jistý vůbec ničím, snad jen tím, že může čekat cokoli. Nechá klidně zahynout spoustu svých postav, ale nikdy jen tak bez důvodu. Tato úmrtí mají vždycky viditelný efekt na některého z hrdinů, nebo hlubší pointu v příběhu.

Na co bych tedy chtěla poukázat hlavně je, že čtenář se u knihy nikdy nenudí. Většinu zabírá akce, napětí, nebezpečí, smrt. Kde tyto aspekty kniha postrádá, zabírá se autorka i emoční stránkou věci. Vlastně jsou v knize skvěle popsané pocity hrdinů, charaktery jsou reálné a je vidět, že autorka nezamakala pouze na tom, aby byl příběh napínavý a překvapivý. Dala si práci i s vývojem svých postav, s jejich náladami, s jejich myšlenkami.

Jak už jsem psala, kniha se odehrává o několik let později, než první díl. Setkáváme se tedy s úplně jinými postavami. Hlavní hrdinka Gábi je opakem odvážné Mary, kterou známe z Lesu rukou a zubů. Je opatrná, rozvážná, hodně nad věcmi přemýšlí. Má ráda bezpečí ve svém městě, neláká ji vyhlídka na cestu kamsi do neznáma. V příběhu ale zjistíme, že ne vždy může být vše podle našich představ a že se musíme přizpůsobit naši situaci i světu kolem nás.
Co se týče mužských hlavních hrdinů. Řekněme jen, že toho příběhu hodně dali. Za vším se totiž skrývá více tajemství než sami vidíme a nebýt Catchera a Eliase, nebylo by to ono.
Kdo zoufá nad svými bývalými oblíbenými postavami z jedničky, nebojte, i na ně dojde.

Autorka dokáže skvěle rozlišit, co bude pro čtenáře v knize přínosem a co je naopak lepší zkrátit či vynechat. Obdivuji, že dokázala vytvořit úplně jiný příběh ve stále stejném světě, který byl navíc podbarven mnohem více tajemstvími a zamotanými osudy, než jsem vůbec čekala.
Na rozdíl od prvního dílu, který na mě působil skutečně akčněji, tento mi dal i něco trochu jiného, co si budu pamatovat. Nový úhel pohledu na samotný svět, na to, co máme a na to, co bychom mohli ztratit.

9,5/10

Trailer ke knize:

!Za poskytnutí knihy děkuji e-shopu Knihcentrum!