01 září, 2013

Reset by Amy Tintera (RECENZE)

Nevím jak pro ostatní, ale pro mě byla kniha na první pohled naprosto nevýrazná a obyčejná. Když jsem ji uviděla v edičním plánu Egmontu vůbec jsem si nemyslela, že by to snad mohla být Young Adult. A co ještě potom, když jsem se donutila přečíst si anotaci, to bylo překvapení, když jsem zjistila, že by se mi vlastně Reset mohl hodně líbit. Za mě tedy přečtení poněkud neplánované, ale určitě stálo za to.

Dirty DreamsAbych začala od toho úplně nejprvotnějšího. Námět. V poslední době najdeme na trhu spoustu knih, které od sebe navzájem kopírují náměty, autoři vůbec netroškaří s 'kradením' nápadů. Potom jsou tu také knihy, které převzaly určitý nápad, ale celková zápletka, děj a dějová linka je úplně jiná. Mezi tyto knihy patří i Reset. Vize toho, že se lidé po jakési 'nákaze' probudí z mrtvých není příliš nová. Podívejme se třeba na Les rukou a zubů. Ale zpracování, na tom autorka zapracovala. Dala do příběhu spoustu nových věcí a prvků, které ho kompletně oddělily od jiných podobných příběhů. Lidé ze kterých se stanou 'roboti' bez citů? Super! Nápad je poutavý a nadějný určitě i do budoucna, autorka s ním totiž bude moci skvěle pracovat.

Co se zpracování týče. Jak už jsem psala, nápad je skvělý a rozhodně se to jen tak nikde nevidí. Bohužel pro mě bylo trochu zklamáním, jak autorka vše v knize vykreslila. Jako by se bála zajít pod povrch, pořádně zavrtat do nejniternějších detailů příběhu. Nedá se totiž říct, že bych mohla říct, že byla kniha napsaná špatně, vyprávěná špatně nebo popsaná špatně. Všechno tohle bylo dobré, ale ne skvělé. Pro mě svým způsobem povrchní a neosobní.

Příběh má jedno velké plus a to je čtivost a chytlavost. Myslím, že pozorný čtenář se dokáže do Resetu začíst téměř okamžitě a v porovnání s jinými knihami ho rychle přečíst. Autorka scény neprotahuje, nenatahuje, nechává jim přirozenou délku, takže nejsou pro čtenáře nudné. Příběh ale - ačkoli se hezky čte - je v některých částech trochu monotónní a odehrává se až příliš dlouho v jednom prostředí.
Fancy
Už v anotaci si můžeme přečíst, že Reseti jsou lidé, kteří 'vstali z mrtvých' a z větší části by měli postrádat city. V tomto ohledu postavy každého čtenáře, který skutečně čeká lidi bez citu, zklamou. Hlavní hrdinka Wren - která má být údajně nelítostná - měkne už po padesáti stranách a motýlci se jí v břichu objeví snad u sedmdesáti. Mužský hlavní hrdina Callum na druhou stranu dokáže náladu trochu spravit. Naprosto pohodový, v některých částech vtipný týpek, snažící se vyrovnat se svým novým životem. Určitě dávám palec nahoru.

Jak už jsem psala v jednom odstavci výše, nemám, co bych knize mohla vytknout, ale není tu také nic, co bych mohla vyloženě vyzdvihnout. Nechci říct, že je kniha průměrná, to určitě ne, ale chyběla tomu jiskra. Možná to chtělo více napětí, nebo nečekaných zvratů. Příběh byl skutečně v některých částech jednoduchý, často až naivní. Způsob, jakým kniha skončila byl milý, ale aby se kniha ze statutu 'dobré' dostala na 'skvělou' chtělo to ještě malinko víc.
7,5/10

Trailer ke knize:

Zdroj obrázků zde a zde