22 srpna, 2013

Počátek by Jessica Khoury (RECENZE)


Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Kniha Počátek rozhodně zanechá v člověku silný první dojem – to znamená dojem z obálky. Ta je naprosto nádherná už jenom takto na obrazovce počítače, natož naživo, to se z toho čtenáři musí zatajit dech. Já osobně jsem si ji prohlížela a ohmatávala snad dvacet minut. Kdybych se ale měla přiznat, zřejmě bych se ke knížce nedostala, nebýt nové spolupráce s Egmontem. Jednoduše řečeno, knih na mém wish listu je vážně hodně a Počátek bych si třeba nebýt této spolupráce nikdy nepřečetla.

Můj názor:
Od Počátku jsem toho příliš neočekávala. Průměrný příběh, průměrná zápletka, průměrná kniha. Ale vážně jsem se mýlila! Kniha hned po pár stránkách překvapila neskutečnou čtivostí, která mi oči – až nechtěně – přivázala ke stránkám. Začala jsem číst jako blázen a příběh se skutečně stupňoval řádek po řádce a nabíral na intenzitě!

Nepozorný čtenář knihu přečte, aniž by si všiml nějakých zvláštností nebo výjimečností v autorčině stylu psaní. Já ale po delší době (skutečně až skoro na konci) zpozorovala, že autorka jako by se schovávala za obyčejností. Její styl psaní je totiž zdánlivě naprosto normální, a když text jen přejedete očima a nijak hloubkově ho neprožíváte, tak si toho nevšimnete, ale při pohledu zblízka můžete vidět, že autorka si ráda hraje s přirovnáními a metaforami. A skutečně to nejsou jedny z těch otřepaných, ale originální, jedinečná přirovnání, která se mi hrozně zalíbila a stala se pro mě jedinečností této knihy.

Nevím, jak vy ostatní, ale já měla z knihy a anotace dojem, že v příběhu půjde hodně o vědu, pracování v laboratořích a bílé laboratorní pláště. Jistě, ono to v knize obsažené je, ale myslela jsem, že ve větší míře. Potom mě tedy dostalo, jak se autorka vyžila s popisem džungle a skvěle popsala její prostředí. Atmosféra celkem měla ten správný šmrnc a rozhodně bychom měli dát autorce k dobru, jak si vyhrála s exotičností kmene, ‚divochů‘ a džungle a kolik informací si k tomu určitě musela vyhledat (názvy rostlin, detailní popis stromů a zvířat).

Hlavní hrdinka Pia je v mnoha ohledech naivní, rozmazlená, nevidí věci, které má přímo před nosem a dokáže svojí zatvrzelostí čtenáře pěkně potrápit. Na druhou stranu ale vyniká tvrdohlavostí a zvědavostí, bez které by příběh nemohl šlapat. Autorka se navíc hezky povedlo vyjádřit emoce a dojmy člověka, který žije úplně jiný život, než kdokoli z nás. Pia nikdy nevyrůstala s ostatními dětmi, musí žít s tím, že tu bude až na věčnost a bude sledovat své blízké umírat. Tohle všechno svědčí o autorčině velké představivosti, když se do pocitů takového člověka dokázala vžít a navíc je ještě přenést tak dobře ‚na papír‘.
Eio je pravým opakem racionální Pii. Představuje v příběhu tu hlavní složku divokosti, nespoutanosti a on sám představuje živoucí džungli. Bez něj – takového, jakého ho autorka stvořila – by příběh také neměl takový šmrnc.

Hodnocení:
Počátek je skvělá kniha, která si rozhodně zaslouží pozornost. Je v ní kousek té dystopie, ale zároveň záhadnosti, kdy se čtenář sám sebe ptá, zda podobný výzkum už třeba v této době nemůže v džungli existovat. Není to typická kniha, má v sobě cosi specifického, je čtivá, plynulá, hrdinové, kteří se dají přežít a napínavost tam také nechybí. Doporučila bych tedy všem, kteří se nebojí vystoupit ze zajatých kolejí a přečíst si něco neokoukaného.
8/10

Zdroj obrázků 
Knihu můžete koupit zde

!Mockrát děkuji nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Naprosto souhlasím:) přirovnání se autorce moc povedla. Někdy jsem měla pocit, že je jich tam až moc, ale ve výsledku to akorát příjemně okořenilo čtení.

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto úžasná kniha, já jsem k ní přišla přes její obálku, tak dlouho jsem kolem ní chodila v knihovně, že jsem si ji nemohla nepřečíst :) Skvělá recenze..

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)