18 srpna, 2013

Když se pes směje by Juraj Šebesta (RECENZE)

Abych pravdu řekla, do nedávna jsem o této knížce neměla ani ponětí. Je možné, že jsem ji někde koutkem Až nakladatelství CooBoo na svých facebookových stránkách mě přimělo se na knihu trochu více zaměřit a když jsem si přečetla anotaci (která mimochodem jemně naznačovala, že kniha je určená mírně víc klukům) stalo se to pro mě jakousi výzvou a já najednou zatoužila přečíst si zase jednou pro změnu něco ryze z klučičího světa.
oka zahlédla, ale že bych o ni projevila větší zájem, to ani ne.

Když člověk vezme knihu v obchodě do rukou a dívá se na ni, co by ho zaujmulo? Neskutečně dobrým tahem autora bylo, umístit úryvek z knížky na zadní stranu obálky. Čtenář tak hned pozná, jakým způsobem je knížka psaná a (věřím) ve většině případů se mu styl vyprávění zalíbí. Tohle zrovna je totiž velkým plusem celé knihy. Autorovi se povedlo zabrousit do světa puberťáků a odhalit všechny naše pocity, smýšlení, nápady a myšlenky, ačkoli už on sám teenagerem není. Obdivuju u autorů, jak dokážou vklouznout do kůže svých postav, ale v tomhle případě to bylo úplné splynutí duší. Buď si autor pamatuje ze svého „náctiletství“ opravdu hodně, nebo je jeho talent větší, než jsem ze začátku myslela.

Z příběhu je cítit velké vložení autorových emocí a je vidět, že si s knížkou vážně vyhrál. Způsob jakým hlavní postava příběh vypráví je přímý, autor se rozhodně nemazlil s nějakým rozmazáním, nebo přespřílišným vykecáváním. Knížka je taková lehká, prostě jen obyčejné vyprávění obyčejného kluka, jednoduché čtení na léto. Když ale říkám jednoduché, rozhodně nemyslím, že by se nad příběhem člověk nemusel čas od času zamyslet.
Vlastně musím říct, že sama dějová linka je zamotaná, ačkoli děj se vůbec nehne dopředu. Hlavní hrdina zmatečně pořád přeskakuje z minulosti, do přítomnosti, potom do všeho ještě nezapomene zamotat svoje úvahy. Je docela těžké to celé sledovat a zorientovat se v tom, což je podle mě pro čtenáře dost nepříjemný faktor při čtení a knize to hodně ubírá.

V příběhu mi hodně scházely dialogy, kterých tam skutečně bylo hodně málo. Knížka byla obecně takový unikát. Hlavní hrdina byl rozhodně zajímavý človíček a já jsem vážně ráda nakoukla do „klučičího světa“. Bylo perfektní dívat se na svět očima zase toho opačného pohlaví a nahlédnout do jejich hlaviček, které mi holky tak často nemůžeme pochopit.

Tomáš byl milý, obyčejný i neobyčejný zároveň, zajímavý charakter. Nad věcmi uvažoval zvláštním způsobem, někdy tím puberťáckým, jindy skoro jako moudrý dospělý člověk. Hádám, že tím autor chtěl vyjádřit, jak se člověk v pubertě z dítěte mění na dospělého.
Ostatní postavy jsem skutečně nestačila moc vnímat, příběh byl vážně spíše o Tomášovi, jeho rodině, jeho myšlenkách a pocitech, takže ostatní tvořili jen takovou skoro až bezvýznamnou kulisu. Sama za sebe musím říct, že na mě bylo v příběhu vážně postav až moc a hodně často mi z toho šla hlava kolem.

Mám z knihy do teď hodně rozporuplné pocity. Na jednu stranu emocemi nabitá, mega vtipná čtecí pecka, která ohromí všechny smysly, na druhou stranu takový zmatený chumel nití jako kousků příběhů, které se ne a ne rozmotat. U mě tedy ale rozhodně převažují pozitivní dojmy z knihy a doporučila bych ji jak klukům, tak i jemnějšímu pohlaví, dětem i dospělým, kteří si mají u tohoto kousku možnost vzpomenout na mládí.
6,5/10

Knihu si můžete koupit zde

!Mockrát děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!