08 července, 2013

Mise by Allen Zadoff (RECENZE)

Mise se pod původním názvem Boy nobody, proslavila v cizině už před delší dobou, ale já se musím přiznat, že s mými nízkými znalostmi vycházejících knih v zahraničí, jsem o ní neměla do nedávna ani ponětí. Nicméně mě ale zaujala hned v první moment, kdy jsem si přečetla její českou anotaci. Podvědomě jsem věděla, že mě to bude bavit a kniha bude něčím jedinečná. A nespletla jsem se!

Příběh začíná, když hrdina dokončuje jednu z jeho misí. První věc, co Vás trefí do očí, je způsob, jakým autor knihu vypráví. Jako by už od začátku měl promyšlený každý detail, jako by Vás jaksi vodil za nos a pohrával si s Vámi. V hlavě se Vám rodí možné cesty, kudy by příběh mohl jít, ale nikdy se netrefíte do toho, co autor vymyslel. Má knížku promyšlenou ze všech různých stran, a ačkoli Vás možná budou někdy přepadat různé teorie o tom, proč jeho svět a jeho zápletka nejsou zas tak dokonalé, určitě Vám to ani v nejmenším nezkazí prožitek z knihy.

Who Am I ? | via TumblrNejdříve jsem myslela, že je příběh skutečně jen o tom zabíjení. Voják dostane úkol, zadání. Jde a splní ho. Jenže ono to má všechno mnohem větší perspektivu, jakousi promyšlenost, které jsem si – přiznám se – nemyslela, že by byl autor schopen. Vmetl do tohoto zdánlivě přímočarého příběhu logiku, skoro až psychologická zamyšlení, která by sice člověku v normálním životě vůbec nepřišla srozumitelná, ale takto – zamotaná do příběhu – dávají naprostý smysl.

Kniha je – jak jsem už psala – víc zaměřená právě na naši psychiku. To, jak přemýšlíme je specifická věc každého z nás a já jsem víc než ráda, že jsem měla možnost nahlédnout do hlavy někomu, jako byl hlavní hrdina. Zahrne Vás tolika různými spekulacemi, že budete často uvažovat nad tím, jestli ten kluk vůbec ví, co dělá. Ale on to opravdu ví. Nezná špatné svědomí, protože si myslí, že dělá správnou věc. A o tomto také tato kniha je. Dává nám možnost zamyslet se nad tím, zda děláme špatné věci proto, že si myslíme, že je to pro větší dobro (jak sám autor napsal).
-Just be spLendid-, BroadwayRovněž jsem se několikrát taky musela zamyslet, zda je možné, aby všechno tohle vzešlo z autorovy hlavy. Tolik znalostí jak o boji a zbraních, tak i o lidech. Tahle psychologie mě naprosto uchvátila.

Chlapec nikdo byl velmi zajímavá postava. Celou dobu si myslíte, že víte, co každou chvílí udělá. Víte, kam jeho chování směřuje, protože je to přeci jen voják řídící se pravidly. Ale pravda je, že to byl neskutečně pozoruhodný charakter, který podstatně ovlivnil kvalitu a atmosféru knihy. Nejsem úplně schopná specifikovat jeho vlastnosti, ale vím určitě, že bych se s člověkem jako on – schopným pohlédnout Vám do duše jen díky Vašim gestům a řeči těla – nechtěla setkat.

Tato kniha mě upřímně velmi překvapila. Z jedné strany dobrým způsobem, z druhé strany tím špatným. Kdybych to shrnula, zamilovala jsem si způsob, jakým hlavní postava uvažovala, autorova vyprávění mělo šmrnc a závěr příběhu? Naprosto šílený a brilantní. Ale čekala jsem víc napětí, víc – i když to bude znít neuvěřitelně – nebezpečí. Kniha byla dobrá, nadprůměrná dokonce a byl to jeden z mála kousků, které skutečně překvapí. Doporučila bych ji všem, kteří si potrpí na originalitu a snesou trochu toho depresivního smýšlení.
8/10

Zdroj obrázků zde a zde

!Mockrát děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku!