11 července, 2013

Legenda by Marie Lu (RECENZE)


Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Legenda je hodně známá jak v zahraničí, tak teď už v Česku. Když ji naše nakladatelství CooBoo vydalo, neměla jsem možnost pořídit si ji hned, ale když jsem viděla, jak ji lidé chválí, vyburcovalo mě to k tomu, si ji koupit. Vypadalo to skutečně zajímavě, a jelikož já dystopie ráda, vážně jsem se na knížku těšila.

Můj názor:
Kniha začíná vyprávěním Daye. Ano, i tato kniha je jedna z těch, kterou můžeme číst z dvou úhlů pohledu. Je to určitě něco, co knihu oživí a člověk si tak může udělat obrázek o tom, jak svět, který autorka vytvořila, působí na různé druhy lidí. Já mám tento druh vyprávění vážně ráda a i Legendě to dodalo jistý šmrnc. Legendou nás provází Day – známý zločinec Republiky- a June, velmi nadaná dívka, budoucí vojenská velitelka s vysokým postavením. Příběh je zvláštní právě tím, že hlavní hrdiny tvoří naprosté protiklady.

Dystopické knížky se odlišují hlavně tím, že autoři a autorky si dali tu práci s vytvořením kompletně nového světa se zbrusu novými pravidly, zásadami a vedením. Většinou nás tyto knihy baví právě proto, že si můžeme představovat svět jinak, než je teď. Vytvořený svět v Legendě je bezvadně vymyšlený, ale pro člověka, který už četl hodně knih tohoto druhu by mohl být předvídatelný a ne zas tak originální a překvapivý. Možná jste si totiž mohli všimnout, že knihy tohoto druhu mají jednu velikou spojitost v linii příběhu – nějakou revoluci či převrat. Legenda také není výjimkou. Zda je to pro člověka klad či zápor, je už jednoduše podle vkusu.

Stejně jako se na obálce knihy zezadu píše, kniha je skutečně plná napětí, nepřetržité akce a nečekaných zvratů. Určitě se budou bavit lidé, kteří mají rádi trochu kratší příběhy (ano, Legenda je docela tenounká a navíc je popsána poměrně velkými písmeny) s mírnou detektivní zápletkou a malou špetkou romantiky. Linie knihy je docela jednoduchá, nedá se říct, že bych se přímo u čtení nudila, ale nečekalo tam na mě moc překvapivých závěrů. Hádám, že je to tím, že už mám takové knihy načtené a dokážu odhadnout, co se stane. Myslím ale, že právě ta detektivní zápletka společně s neobvyklým systémem Republiky, zajímavými postavami tvoří pěkný, milý příběh, který se přečte jedním dechem.

Překvapilo mě, že autorka dokázala vytvořit charaktery tak strašně striktní, které se skutečně držely toho, čemu věřily. Moc se mi líbilo využití všech technických vychytávek, které Marie Lu do textu zahrnula a znalost, kterou měli hlavní hrdinové v tomto oboru. Bylo vidět, že si skutečně dala záležet.
June, byla velmi obyčejná, ale zároveň skutečně výjimečná. Byla vystavená vlivu lidí z vyšší společnosti a pořád jí na ramenech tížila povinnost chovat slušně a poslušně. I přesto ale měla svoji hlavu a i když se snažila chovat jako nelítostný voják, bylo stále vidět, že je to jen obyčejná 15-ti letá holka, která přišla o všechny, které milovala.
Day byl skutečně rebel každým coulem. Líbilo se mi, jak se choval, za co bojoval. Měl srdce na pravém místě a jeho ochota obětovat se byla skvělá.

Hodnocení:
Když to vezmu dokola a dokola, užila jsem si Legendu, jak jen to šlo a dobrodružství, které hlavní hrdinové prožívali, jsem ráda zažívala s nimi. Bohužel ale nemůžu říct, že by mě kniha příjemně překvapila. Pro mě to byl lepší průměr a čekala jsem skutečně víc. Příjemné čtení, pro mě ale ničím výjimečné.

Každopádně si ale myslím, že Legenda si našla a ještě najde spoustu fanoušků, protože má specifickou strukturu, která ale nesedne každému.
7/10

Trailer ke knize:

Zdroj obrázků
Knihu můžete koupit zde

4 komentáře:

  1. Toto by som si veľmi rada prečítala 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to nijak moc nesedlo, ale jinak to za přečtení určitě stojí! :)

      Vymazat
  2. Taky jsem to četla letos v červenci a musím souhlasit! :D je to docela dobrý, ale nic originálního v dnešním světě dystopií :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)