24 dubna, 2013

Jsem roztříštěná by Tehereh Mafi (RECENZE)



















Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Pokud to tak můžu říct, tak Jsem roztříštěná (v originále Shatter me) je něco jako legenda. Dřív, když kniha ještě nebyla vydaná v češtině si pamatuji, jak o ní její příznivci diskutovali, chválili ji, hádali se kvůli prvnímu a druhému vydání amerických obálek a hodnotili, která je lepší. Tak nějak jsem vždycky doufala, že Shatter me se dostane i k nám, abych i já mohla diskutovat a třeba i chválit. Dočkala jsem se.  A hlavní důvod proč jsem se do ní pustila? No, kdo by si kolem sebe nechal jenom tak profrnknout legendu?

Můj názor:
Tahle kniha Vám vyrazí dech
Tahle kniha Vás ohromí

Nebude se moci svobodně nadechnout
Napětí bude neuvěřitelné!

Vypěstujete si závislost
Zamilujete si ji!

Já vážně do nedávna vůbec nechápala, co lidi může na Rotříštěné tak bavit. Ovšem, znám skvělé knihy a dokážu pochopit, jak někoho nějaká může vcucnout, ale co lidi vidí na Shatter me? To mi bylo záhadou.
No, stačilo mi dvacet stran a okamžitě jsem pochopila. První, co Vás naprosto udeří do nosu je skvělý, originální a mírně pomatený způsob vyprávění, kterým se autorka totálně odlišuje od každého normálního autora. Veškeré obraty a zamyšlení byly všelijakými způsoby otočené, zamotané, ale na druhou skvěle vymyšlené a svým vlastním způsobem dávaly naprostý smysl. Člověk musí nad textem přemýšlet, skutečně jím žít, aby pochopil skutečný význam a to se mi moc líbilo. Nestačilo mi text jen tak procházet očima, musela jsem ho vidět, analyzovat, chápat.

Věřím, že jsou lidé, komu právě tento výjimečný sloh nesedne a tak chápu, že kniha má jak hodně příznivců, tak i odpůrců. Ale řekla bych, že každý, kdo má rád něco ojedinělého nemůže jinak, než si knihu zamilovat. Najdete tam totiž všechno- dojemné zklamání, láska v nejčistší formě, touha, zvrácená vášeň, ochota chladnokrevně zabíjet i impulzivní a unáhlená rozhodnutí. Je to příběh o našich chybách, strachu, ale zároveň i o lidských přednostech a schopnosti vstát z popela. Ukazuje nám taky, že láska nikdy není racionální a nutí nás dělat věci, o kterých bychom za normálních okolností ani nepřemýšleli.
 
Když se zamyslím nad hlavními hrdiny, musím říct, že takto sympatickou hlavní postavu jsem už dlouho nikde neviděla. Juliett je svérázná i tichá zároveň, odvážná, ale přeci jen v jistých okolnostech slabá. Je všechno, co by lidská bytost měla být- milující, chybující, odlišná. Její dar je jejím prokletím a i to ji činí takovou, jaká je- a v tomto případě je to skvělá hlavní hrdinka.
Adam i ostatní mužské postavy jsou vyloženě sympatické, moc pěkně vymyšlené a v kontrastu s hlavní ženskou postavou. Adam doplňuje to, co Juliett nemá a je obrazem síly a vytrvalosti, což se mi moc líbilo.

Hodnocení:
Stejně jako se říká, že každý kulturně vzdělaný člověk by měl přečíst alespoň nějaké dílo od slavných autorů typu Dumas a Hugo, tak já si myslím, že každý člověk, který čte Young Adult literaturu by rozhodně měl přečíst Jsem roztříštěná. Kniha jakoby sama dýchala, žila a řídila se vlastním řádem. Je skoro jako živá bytost- nabytá emocemi a zážitky. Já si čtení neskutečně užila a jak už jsem psala na začátku- vypěstovala jsem si závislost. Jak na knize, tak na skvělém Adamovi a Juliett.
10/10

Trailer ke knize:

Zdroje obrázků
Knihu můžete koupit zde

!Za recenzní výtisk mockrát děkuji Martinus.cz!


3 komentáře:

  1. Pekná recenzia, úplne súhlasím 8) Kniha sa mi veľmi páčila, proste super bolo úplne všetko 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Kniha byla vážně skvělá, nemůžu si ji vynachválit! :)

      Vymazat
  2. Ja som brala trochu rezervovanejšie, lebo to skĺzlo do sci-fi rovinu a stratilo to v druhej polovici to svoje pôvodné čaro- Ale je to drobé a originálne čítanie :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)