29 dubna, 2013

Divergence by Veronica Roth (RECENZE)

















Proč jsem se na knihu vrhla útokem 
Abych pravdu řekla, číst Divergenci jsem vůbec neměla v plánu. Nikdy jsem na knihu neslyšela nějakou extra velkou chválu, moc recenzí jsem na ni taky nepřečetla, prakticky jsem ani nevěděla, o čem pořádně je. Byla to jen jedna z mnoha dystopií, které v posledním roku zavalily naši matičku Zemi. Důvod, proč jsem si knihu přečetla, je potom naprosto triviální. Prohlížím si takto jednou výtvory ke knize Jsem roztříštěná na deviantart.com a najednou narazím na vážně pěkný obrázek z nějaké knihy. Říkám si, to by nemuselo být špatné, co to asi bude? A ejhle, Divergence. Musím se přiznat, že první věc, která mě na knize zaujala, byl hlavní mužský hrdina, Čtyřka.

Můj názor:
Pět různých způsobů života, jedna volba, které může změnit nebo zničit tvůj život a jeden drsňák- Divergence.
Můj první dojem z knihy byl naprosto ohromující. Dá se říct, že to byla láska na první pohled. Hned po několika stranách jsem věděla, že se mi to bude líbit. Okamžitě mě upoutal vytvořený svět a jeho pravidla. Naprostá odevzdanost, s jakou lidé přijímali svůj osud a obezřetnost, s jakou si vybírali, jak bude vypadat zbytek jejich života. Líbila se mi celá společnost, pečlivě uspořádaná a poukazující na všechny špatnosti, které bohužel nebyly jen knižním výmyslem. Tento svět prakticky kopíroval náš, s důrazem poukazoval na naše špatné vlastnosti a návyky, se kterými se pereme každý den. Svět, ve kterém žijeme, není o moc jiný, než byl svět v Divergenci. Možná právě proto působí zároveň tak reálně a neskutečně.

Do této situace postavila autorka hlavní hrdiny a vytvořila tak bezvadné charaktery bojující se svými problémy i se svým vlastním já. Poukázala na to, jak se každý den pereme o trochu porozumění, o uznání a o možnost někam zapadnout.  Tris, Čtyčka, Christina, Will… Každý z nás se může lehko promítnout do role kohokoli z hlavních hrdinů. Pro každého se najde postava, která ztělesňuje jeho samotného a problémy, kterým čelí. Tris během knihy prošla totální změnou osobnosti a mě jednoduše bavilo u toho být. Koukat, jak autorka nechává jednotlivé vlivy, aby postavy měnily a přetvářely, jak je nechává vyrůst, je skvělá podívaná a já si ji užila. Čtyřku jsem si užila od začátku až po konec. Každá jeho verze mu nesmírně slušela a ukazovala nám ho trochu z jiné strany.
 
Nikdy bych neřekla, že mě Divergence takto chytne, ale musím si přiznat, že jsem příběh hltala po stranách a užívala si ho. Temné prostředí Neohrožených, i nesobeckost Odevzdaných. Dokonce mě kniha tak chytla, že mě příběh pronásledoval i ve snech a musím říct, že to byl po dlouhé době jediný sen, který mi v hlavě dával smysl.
Možná jsem čekala něco malinko jiného, možná trochu více té romance než brutality, ale asi je to to, co Divergenci odlišuje od ostatních knih. A já jsem za tu odlišnost ráda. Málo knih je totiž v poslední době odlišných a originálních.

Hodnocení:
Divergence je kniha o strachu, o iluzích, o ryzí lásce k jediné osobě i k rodině. Je plná napětí, dobrodružství a touhy ochutnat život se všemi jeho klady a zápory. Ukazuje nám, že naše rozhodnutí nám opravdu mohou často změnit život a že ta změna nemusí být jednoduchá. Poukazuje na to, že je normální mít strach a že je důležité najít v sobě odvahu. Takže přečtěte si Divergenci- pokud se nebojíte. 
9/10

Pohled na sérii:

Zdroj obrázků
Knihu můžete koupit zde

6 komentářů:

  1. Skvelá kniha, moja 1. dystópia 8) Bola som unesená 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Zrovna ji čtu! :D Je skvělá, nemůžu z ní pustit oči. :D

    OdpovědětVymazat
  3. já jsem se do Divergetu pouštěla docela s obavami, myslela jsem si že to bude moc podobné The Hunger Games ale nebylo. Jediné co bylo podobní byl asi jen fakt, že v THG je obyvatelsto rozděleno do Krajů, a zde jsou frakce.
    opravdu jsem se do této knihy nesmírně zamilovala a těším se až si přečtu i ten poslední díl tédle série. Btw, úžasná recenze ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, to potěší! :)
      Taky už se moc těším, až si přečtu poslední díl! :)9. května má autorka konečně uveřejnit obálku, takže se nemůžu dočkat!

      Vymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)