07 dubna, 2013

Dcera kostí a dýmu by Laini Taylor (RECENZE)

Dceru kostí a dýmu jsem měla v merku už strašlivě dlouhou dobu. Young Adult knih je v poslední době hrozné množství a tak jednoduše nestíhám číst všechno, co zrovna vyjde nebo vyšlo. U téhle krásky jsem ale úplně jistě věděla, že musí být na seznamu mých přečtených knih. Nejen, že se děj odehrává v Praze, což je u zahraničních knih docela neobvyklé, ale odvěký boj dobra a zla je mi prostě blízký. A tak když se konečně uvolnila v knihovně, chňapla jsem po ní rychleji, než někomu vůbec stačila přijít do zorného pole.

Knihy v žánru fantasy už se skoro vůbec nepodobají těm původním, opravdovým ‚fantasy‘ jako je třeba Pán prstenů, Hra o trůny nebo Eragon. Žánr Young Adult se od těchto děl odtrhl a prorazil si vlastní cestu. Doprovázejí ho sice podobné prvky, které jen tak nezmizí, ale usadilo se v něm i cosi novodobého, co obsahuje teď už většina fantasy knih pro mládež. Mladá dívka, tajemný chlapec, osudová láska a jak už jsem psala, odvěký boj dobra a zla. V jisté míře už je to otravné, ohrané a neoriginální, na druhou stranu takové příběhy většinou vyhledáváme, protože doufáme, že se mezi těmi tisíci najde jeden, který se nám do srdce vtiskne právě proto, že si i mezi těmi spousty našel cestu ven z jednoho chumlu a vynikl tak něčím jedinečným.

A takový je i příběh o Karou, dívce, která vyrůstala mezi chimérami, bytostmi zla. Už od začátku z knihy srší jakási odlišnost a i atmosféra při čtení mi připadala podivně jiná. Jako by to v místnosti jiskřilo očekáváním. Pokud tuto atmosféru taky vycítíte, tak po chvíli jednoduše přestanete hledat nějaké chyby, nebo podobnosti s jinými knihami. Recenzenti na chvíli vypnou mozek recenzenta a zapojí mozek čtenáře, prostého čtenáře, který knihu po dočtení nemusí hodnotit. A vyplatí se to, věřte mi. Pokud knize dáte šanci, je tu velká šance, že objevíte něco skvělého, co si ponesete ještě dlouhou dobu s sebou.

Svět chimér a andělů (jakkoli může být otřepaný) měl neocenitelné kouzlo a já si říkám, že z Young Adult knih byl tento svět propracovaný snad nejdokonaleji. Každá částečka byla protkána kouzlem, legendami a prastarými pověstmi, které celý příběh doplňovaly. A že mu to přidalo na reálnosti a efektivitě.
Byla jsem příjemně překvapená z celého vykreslení vztahu mezi chimérou a andělem. Karouina zdrženlivost a prudká povaha vs. Andělské kouzlo tajemného mladíka. Autorka neuspěchala žádný z momentů vzájemného jiskření mezi těmi dvěma. Tahle láska, ten vztah co mezi nimi vznikl, byl na hony vzdálený od ‚věčné lásky‘ která pohlcuje téměř každou knížku pro teenagery. Tohle mělo hloubku, opodstatnění a uvěřitelnost. Znělo to a bylo to opravdové, téměř skutečné.

Dcera kostí a dýmu je příběh, který si buď Vaše srdce získá, nebo ne. Neocitnete se nikde mezi. Z vlastních zkušeností mohu říct, že pokud Vám právě tento příběh přijde v chuť, nebudete moci dlouhou dobu najít nic podobného. Ohromí Vás nádherně zpracovaný příběh opletený povídačkami a legendami, do jehož struktury autorka bravurně zapracovala jak lásku k blízké osobě, tak i lidem, kteří nás vychovali.
9/10

Původní trailer: