25 března, 2013

Zavržený by Becca Fitzpatrick (RECENZE)

Na tuhle otázku dokážu tentokrát i jednoduše odpovědět. Poslední dobou často zavítám do knihoven a většinou si odsud i něco odnesu. I pro mě to bývá obvykle překvapivé, protože jsem byla zvyklá, že naše malá městská knihovna nabízí maximálně pár slušných čtivých kousků a jinak nic. No, v několika posledních týdnech jsem se ale přesvědčila, že jsem zřejmě hledala na špatných místech. Pomalu se dostávám k pointě, nebojte. Takže si v pátek tak projíždím očima poličky ve fantasy sekci a co nevidím- Zavržený. Hned po knížce hrábnu, aby mi ji náhodou někdo nestačil ukradnout, a už se přesvědčuju, že je to první díl ze série. Koneckonců ani já (a to jsem si myslela, že mám přehled) nevím o všech dílech každé série :).

Příběh nám začíná klasickým způsobem na střední škole, kde hned po začátku dochází k nějakému zvratu nebo změně. Nic, co bychom neznali, že. Hlavní hrdinka má nejlepší kamarádku, samozřejmě jsou úplně odlišné, ale přitom si skvěle rozumí- taky známe. Na scénu přichází záporák a svým temným kouzlem se snaží vetřít do přízně ustrašené, nevinné a zdánlivě rozumné hlavní hrdince. Do této doby bych mohla říct, že je to scénář jako přes kopírák, jímž začíná většina Young Adult knih. Ale příběh, který začínal velmi obvykle a obyčejně se nakonec rozvinul v cosi poutavého, co jednoduše mělo kouzlo.

V první řadě mě zarazil poměrně zajímavý výběr jmen. Často se setkáváme s všelijakými Lucasi a Davidy a tak je neobvyklé, že by se nějaký autor pokusil trochu zalovit v paměti a vylovit něco zajímavějšího a neobvyklejšího. Tohle byl tedy jeden z kladných bodů hned ze začátku.

Po stránce stylistické a gramatické jsem byla překvapená výběrem písma a taky mezerami mezi jednotlivými řádky. Byl to asi jeden z důvodů, proč se kniha četla tak rychle, protože jedna strana v Zavrženém by se zřejmě rovnala půl straně v jiné knize. Každopádně výběr byl zajímavý a nemůžu říct, že by mi cokoli vadilo. Četlo se to dobře, jakékoli změny písma nebo kurzíva- vše bylo v pořádku.

Patche jsem si oblíbila už na začátku. Jak říkám, já mám záporáky ráda a dokud to nejsou takové ty nahrazeniny, které vyměknou hned po prvním holčičím kukuči, tak se mi snad nikdy nestalo, že by se mi v knize zhnusili. Patch byl skvěle ztvárněn, čtení dialogů s ním mě bavilo a celkově mi přirostl k srdci.
Nora mi byla až nepřirozeně podobná a občas mi připadalo, jakoby ji autorka psala podle mé osoby. Shledávala jsem se v ní a rozhodnutí, která dělala a myšlenkové pochody, co se jí šířily hlavou mi přišly nesmírně povědomé. V tomhle případě tedy taky můžu říct, že to nebyla jedna z těch, které se opakovaně nechávají zachraňovat a v hlavě to měla srovnané. Kdybych to shrnula- fajn hlavní hrdinka, se kterou se dalo v pohodě vyžít.

Příběh byl skvěle vykreslen- chytlavě použité každé slovíčko takže jsem zrak měla přilepený na stránkách. Nemůžu si stěžovat, protože jsem si čtení užívala nad míru- mělo to jiskru, překvapivost, vášeň a jakousi poutavost. Příběh byl mírně šmrncnutý detektivní zápletkou, která fantasy knize dodala napínavost. Přesto jsem ale konec čekala více vzrušující a tentokrát bych ocenila, kdyby byl i více otevřený.

Zavržený mě dostal, to se musím přiznat. Spousta lidí si tuhle sérii oblíbilo a já se s radostí přidávám mezi ně. Autorka se odklonila od toho ‚andělského‘ normálu a přinesla něco nového a neokoukaného. Zavržený mě zatlačil kamsi do kouta, protože ještě teď ani pořádně nevím, co si o něm myslet. Jedno vím ale určitě- můj názor na knížku je pozitivní- nepostrádala totiž vtip, napětí, lásku a nebezpečí.
8/10

Knihu můžete koupit zde.
Zdroj obrázku zde.