10 března, 2013

Hvězdy nám nepřály by John Green


Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Tumblr_m2wiwoeeb01qcy63no1_500_large
Hvězdy nám nepřály, se staly velikým hitem už v době, kdy se všichni fanoušci dozvěděli o vydání. Talent Johna Greena nám měl být konečně plně odhalen. Autor byl pro většinu českých čtenářů do té doby skryt, ale těch několik, co jeho knihy četli v angličtině, se zaradovali, že jejich oblíbená kniha bude vydána v češtině. To ale pořád nevysvětluje, jak jsem se ke knize dostala já. Přejdu tedy k věci. Jsem člověk, který spíš radši ty fantastické magořiny, vymyšlené světy, lidi, příběhy a legendy. A tak jsem knihu ze začátku přehlédla s faktem, že přeci nemohu mít knihy všechny a navíc, že by mě námět asi nezaujal. Ale když se strhla vlna recenzí blogerů, stačilo mi přečíst si dvě a věděla jsem, že fantastické magořiny budou muset počkat. Toužila jsem si příběh přečíst, abych sama okusila, zda je tak dobrý, jak všichni povídali.

Můj názor:
Jak už jsem naznačila v úvodu, obvykle by mi asi do ruky kniha tohohle druhu nepadla. Příběhy ze života sami o sobě můžou být skvělým okořeněním mezi fantastickými příběhy. Oceňuju u knihy, když čtenáře vtáhne do děje a dokáže ho pohltit emocemi- i přes to ale nerada vyhledávám knihy se smutným nebo tragickým námětem. Řídím se heslem, že proč číst o bolesti a utrpení, když jí máme ve vlastních životech dost. Proto i mě samotnou překvapilo, když jsem zatoužila si knihu přečíst. Čišelo z ní cosi zvláštního, co v ostatních knihách nenajdeme.

Tumblr_m9og1iphkw1r9h6gko1_500_largeStyl, jakým je kniha psaná je vzhledem k tématu zvláštní, ale bylo příjemné vidět, že to autor pojmul zábavným způsobem (ačkoli použití slova „zábavným“ se v tomto případě moc nehodí). Příběh je nabitý potlačovanými emocemi, strachem ze ztráty, strachem ze zapomenutí a i přes to všechno dokonalým ztělesněním lásky ve všech formách. V knize je obsažený příběh lásky, ale mnoho z nás pochopilo, že vůbec nešlo o lásku, která hory přenáší, ale o poselství, že štěstí s sebou vždy nese neštěstí.

Vyprávění bylo tak neskutečně skutečné, z moderního prostředí, o skutečných problémech a navíc na papíru zaznamenáno takovým neokoukaným způsobem, kdy si autor nebral servítky. Předkládal nám svoje myšlenky a nápady s naprostou upřímností prostřednictvím hlavní hrdinky. Některé pasáže byly tak skvělé, že jsem si musela sama pro sebe říkat, jak skvělý a moudrý musí John Green být a jak bych takového člověka ráda poznala.

Tumblr_me1znam8071rusnwyo2_500_largeSkvělou knihu jako je tahle si člověk musí zákonitě užít. I takovéto téma, které mě mnohokrát donutilo uvažovat nad svým životem a uronit slzu považuju za skvělé. Nicméně já se v knize nijak neshlédla. Jak říkám, byla radost ji číst, protože se knížka četla téměř sama, ale zřejmě si budu na tento žánr ještě pár let počkat, třeba mě potom nadchne tak, jak by měl.

Hlavní hrdinové byli skvělí. Hazel jsem si oblíbila, protože byla vtipná, čas od času sarkastická, statečná, ale zároveň křehká. Představovala základní stavební jednotku skvělého příběhu. Postavy kolem ní, jakoby už nebyly tolik důležité. Augustus ji skvěle doplňoval. Dokázal o těžkých věcech mluvit s humorem a ironií, byl Hazel oporou a celkově působil silně- ne fyzicky, ale duševně. Takového přítele by si přál asi každý.

Hodnocení:
John Green si umí skvěle hrát se slovíčky. Často jsem se nad myšlenkovými pochody zastavovala, četla je stále a stále dokola, abych se ujistila, že té genialitě rozumím správně. Vdechnul život srdceryvnému příběhu a nechal ho prozářit. Vložil naději tam, kde být měla, každý čin, který nechal hrdiny udělat, měl své opodstatnění a na konci každý z nás musí zjistit, že ačkoli je to smutné a příběh musí skončit, puzzle do sebe zapadly.
9,5/10

Nevím jistě, zda je toto oficiální trailer ke knize, ale přijde mi jako videjko povedené:

!!Moc děkuji e-shopu Martinus za poskytnutí recenzního výtisku!!


3 komentáře:

  1. Já jsem si ji přečetla celou neděli a ten příběh mě absolutně dostal. Bylo krásné a hrozně smutné zároveň. Máš pěkně napsanou recenzi, s názorem naprosto souhlasím, jelikož jsem na tom byla podobně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ešte som nečítala zlú recenziu na túto knižku! Určite si ju kúpim :)

    OdpovědětVymazat
  3. Už sa na ňu zberám. Strašne si ju chcem prečítať, takže dúfam, že keď sa k nej konečne dopracujem, tak neoľutujem.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)