22 března, 2013

Anna krví oděná by Kendare Blake (RECENZE)

Proč jsem se na knihu vrhla útokem
Anna dressed in blood by walkingnorthZvěsti o téhle knížce se nesly už dlouhou dobu před tím, než se ji naše české nakladatelství rozhodlo vydat. Já jakožto člověk, který sice anglickým knížkám fandí, ale nečte je (ale snažím se, snažím) jsem o ní tedy podvědomě věděla, ale na druhou stranu to nebylo nic, kvůli čemu bych se do čtení v angličtině pustila. Žánr mi nebyl nijak blízký a anotace mě taky extra neoslovila, takže jsem se o knížku dál nezajímala. Když jsem se ale dozvěděla, že náš úžasný Baronet se ji chystá vydat, zkrátka jsem věděla, že si ji musím přečíst. Najednou mi připadala mnohem zajímavější než dřív.

Jak jsem psala už na začátku, duchařských příběhů je mnoho, jenže jen málo které dokáží působit reálně a neokázale. Dobrá kniha musí mít něco, co si zapamatujete (pochopitelně, když si přečtete hroznou knihu, zapamatujete si ji taky snadno, ale to už je zase jiný soudek). Knihou nás provází jedinečný autorčin sloh. Troufám si říct, že bych způsob jejího psaní rozpoznala na jakémkoli úryvku. Tuto jedinečnost zřejmě také zajišťuje, že příběh je vyprávěn z pohledu kluka (což je pro nás dívky docela zajímavé) a tak je doprovázen i peprnými hláškami, vtipnými myšlenkami a myšlenkovými pochody, které mi často byly cizí, ale přece jsem se u nich bavila.

Anna Dressed In Blood by ProcrastiKeyHlavní hrdina nebyl špatný, dokáže čtenáře zmanipulovat naprosto k čemukoli. Cokoli vypustil z pusy, jakákoli myšlenka, co se mu zrodila v hlavě, dokázala jsem mu to věřit. V knize byla pozornost většinu času zaměřená na něj, takže ostatní postavy tvořily jen jakousi kulisu. Byly ploché a nepropracované, autorka je poměrně odbyla.
Čas od času mě mrzelo, že toho o Casovi nevíme víc. Jak vypadá, co má rád, jestli si na vlasy patlá gel. Však víte, co myslím. Mohlo by to trochu prohloubit náš vztah k němu a získat tak větší rozhled a pochopení s jeho postavou.
Čtenáři může ve čtení trochu vadit přímá dějová linie na začátku příběhu. Všechno bylo zaměřeno přímo na Annu, takže příběh mohl působit monotónně. Řešení všech událostí přicházelo postupně a se vším všudy, ale já i přesto musím přiznat, že mi nějakou chvíli trvalo, než jsem se začetla a potom abych pozornost udržela.

Anna krví oděná má veškeré předpoklady k tomu zaujmout velký počet čtenářů. Je to oddechové čtení se zajímavým hlavním hrdinou a poměrně originální zápletkou. Pokud bych měla doporučit nějaký jednoduchý hororek, byl by to tento. Ode mě ale kniha vysoké hodnocení nedostane a to proto, že jsem nebyla s to se sžít s hlavním hrdinou a často jsem ani neměla vůli ve čtení pokračovat.
5/10

Český trailer ke knize:

!Děkuji nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku!