06 února, 2013

Vesmírná pouť 1 - Mlhovina by Amy Katleen Ryan (RECENZE)











Proč jsem se na knihu vrhla útokem
542f7164b1aa38e2c91c7175412ec8fe_largeKdyž jsem se dozvěděla, že u Knižního klubu bude Mlhovina vycházet, vůbec jsem neváhala a už jsem objednávala. Je to vlastně docela zvláštní, protože já nikdy neměla ráda takové ty typicky sci-fi věci a cestování vesmírem, ale asi jsem hledala něco odlišného od toho, co čtu normálně. A o tom to asi je, občas se pustit dál od známých břehů, abychom objevili třeba i nový oblíbený žánr. A zdá se, že já ho objevila a na úlovky tohoto typu se budu vrhat častěji.

Můj názor:
Byla jsem velmi nadšená, když jsem měla v rukou svoji první sci-fi knihu. Na začátku jsem ještě pořád bojovala s nutkáním se do ní hned pustit, protože jsem měla trochu strach, že mě žánr rychle přestane bavit a já třeba knihu ani nedočtu. Ale stačilo několik prvních stránek a věděla, že AmyKathleen Ryan jednoduše musím dát šanci.

Nejprve bych ráda začala tím, že pokud hledáte silný, romantický příběh se šťastným koncem, chcete něco jemného a ne příliš vážného, tahle kniha není to pravé. V Mlhovině najdete velkou dávku sebeobětování, řadu vážných problémů, se kterými se hlavní postavy perou a ne vždy vyhrávají. Hrdinové umírají, dobro ne vždy vítězí a trable zůstávají. Pokud Vás ani tohle neodradilo potom, prosím, čtěte dál a já se Vás pokusím přečíst, že tato kniha stojí za čtení.

205213_506801989354501_334648511_n_largeJak je napsáno na obálce vzadu: „Příznivci Hunger games budou knihu hltat a nedočkavě se dožadovat pokračování.“ Je to naprostá pravda. Hunger games a Mlhovina nemají v jistém ohledu společnou byť ani jedinou věc, protože dějově a příběhově jsou naprosto někde jinde, ale pokud jde o zpracování a autorčinu odvahu nechat zemřít vlastní hrdiny, mohli by si obě série potřást rukami. Nebo přinejmenším autorky by mohly. Nechci říkat, že ochota obětovat vlastní postavy ku prospěchu napínavosti knihy svědčí o kvalitě, ale dává to jasně najevo světu, že autorka se toho nebojí a tak příběh nikdy nemůže být úplně předvídatelný.

Už dlouhou dobu se mi nestalo, že bych četla knihu, která mě za pouhých pár minut dokáže kompletně dostat do místa dění, se všemi zážitky a pocity, stejně jako bych stála hned vedle a celé to sledovala. Nedá se absolutně mluvit o žádné nezajímavosti, nebo chtění knihu odložit a nevrátit se k ní. Právě naopak. Čtenáč nebude schopen se od knihy odtrhnout. Naprosto jasná dějová linie, která skvěle plynula. Nechyběly zvraty a ztráty a překvapení. 

254504_541210762571817_1084371769_n_largeRáda bych se ještě zaměřila na hlavní postavy. Z mého pohledu určuje kvalitu knihy (jako jeden z mnoha faktorů) schopnost autora oživit postavy, dát jim jasné charaktery, hranice kam můžou zajít. Vytvořit někoho, komu dokáže čtenář věřit každičké slovo. Postavy v Mlhovině nejsou ani zdaleka bezchybné a škatulkování se tady taky nechystá. I přesto ale každý hrdina dokáže každého čtenáře něčím zaujmout a ukázat mu další pohled, ze kterého se na celou situaci dá dívat.

Hodnocení:
Mlhovina je skvělý debut s naprosto jasnou dějovou linií-, která za celou dobu nebyla ani jedinkrát narušena,- jehož autorka se nebojí zvratů, ztrát a ohromení. Pokud Vás lákají sci-fi knihy, ale chcete začít s něčím jemnějším, co by Vás případně mohlo příjemně ohromit, myslím, že tahle kniha by mohla být to pravé pro Vás.
9,5/10

Trailer na knihu:

!Moc děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Podľa anotácie mi to pripomenulo knihu Naprieč vesmírom, kde taktiež sú na lodi a idú osídliť inú planétu. Tá kniha sa mi veľmi páčila a podľa tvojej recenzie by sa mi mala aj táto páčiť. Vyzerá to zaujímavo :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pekná recenzia 8)
    Vyzerá to zaujímavo, také vesmírne by som si prečítala 8)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)