07 prosince, 2012

Železná dcera by Julie Kagawa


Můj názor:
65013_521465131205756_1660664331_n_largePrvní díl pro mě byl odklonem od klasických YA knih a čtení jsem si užívala, ale nálepku „Nejlepší kniha“ u mě nezískal. Takovým zvláštním způsobem mě ale naplnil dobrým pocitem a láskou k hlavním hrdinům, což se vidí málokdy, proto se mi série vryla do paměti a já jsem si slíbila, že ji dočtu až do konce.  Čtenář by měl očekávat napětí, romantiku, nebezpečí, nějakou tu zakázanou lásku, obětavost a přátelství. Tyhle vlastnosti měla první kniha a druhá je do sebe vtiskla tak hluboko, že se staly jejími charakteristickými rysy.

Styl a zápletka zůstala podobná, založená na stejném problému, ale podoba, jakou byla knížka zpracovaná, vyšplhala na neuvěřitelnou úroveň. Autorka popisovala každou maličkost s takovou obezřetností, že čtenáře donutila si myslet, že má hlavní úlohu v celém příběhu. Hltala jsem každé jediné slovo, každou stránku a co je lepší, věřila jsem tomu. Nikdy ve fantasy nešlo o to, napsat co nejneuvěřitelnější příběh, ale o to, přimět čtenáře aby mu věřil, a tady jsem ani na okamžik nezapochybovala. Občas jsem spíš měla problém odtrhnout se od knížky a přimět se, vrátit se do reality.

Il_570xn.404420780_byjs_largePodobným způsobem, se dopředu pohnuly i charaktery postav. Každá získala nějaký svůj typický znak už v Železném králi, ale v díle druhém se každá jediná vlastnost prohloubila a umožnila tak všem hrdinům posunout se dál. Příkladem je samotná hlavní hrdinka Meghan. Nikdy jsem ji neměla nijak extra v lásce, ale v této knize jsem si ji oblíbila o to víc. Je to proto, že se její postoj vůči všemu zreálněl. A já jí věřila. Každý problém, co měla, každé rozhodnutí, které učinila, jsem považovala za správné, to mi taky umožnilo se vcítit do její role a prožívat zápletku s postavami.

Železná dcera nebyla určitě příběh jen o pravidlech, odhodlání, spravedlnosti a lásce. Čtenáři na malý okamžik vtiskla jakýsi pocit, že všechno má smysl a nic není bez důvodu. Navíc, jsem se od srdce při některých hádkách Puka a Ashe opravdu nasmála. Rozsekávaly mě Pukovi hlášky, jeho milá, přátelská povaha. Ash na mě zase působil temně, nedostupně, ale při tom tajemně a pohádkově. Každá postava měla své místo, a kdyby tam jen jediná z nich chyběla, příběh by neměl ten správný šmrnc.

P10_largeJediná chyba, co můžu vytknout a to ani není nic, za co by mohla autorka nebo příběh samotný. V průběhu celé knížky jsem nacházela docela dost překlepů. Nebyly to žádné hrubky, nebo zásadní chyby, ale takové ty překlepy z nepozornosti, které docela překážely ve čtení.

Hodnocení:
Je mi až hloupé, obhajovat nějak moje hodnocení knihy, protože mám pocit, že kdyby plné obodování nezískala tato knížka, tak už nevím jaká. Totálně mi vyrazila dech a nejde mi na mozek, jak to, že nemá stejně velikou základnu fanoušků jako třeba Hunger games. Bylo mi až líto, že už jsem ji dočetla a hned jsem šla hledat ke koupi třetí díl, který jsem se dozvěděla, že v Česku vyjde až v listopadu 2013. S mojí trpělivostí (čti nulovou) to znamená, že si asi knížku přečtu v angličtině. Proto doufám, že Iron Queen brzy doplní mou knihovnu.
10/10

Krásný trailer k sérii:

 !Děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku!





10 komentářů:

  1. Ash, sweet, Ash :D už nech to mám v čítačke! :D Neskutočne som zvedavá na druhý diel. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tahle recenze se povedla. ;) Hodně si mě nalákala, pvůdně jsem tuhle sérii vůbec nechtěla začít číst. ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky se přidám, původně jsem tuhle sérii úplně zavrhla, ale podařilo se ti změnit můj názor, myslím, že jí dám šanci. Trailer rozhodně vypadá velmi zajímavě a tvá recenze mě také navnadila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda a přeju pěkné počtení až se ke knihám dostaneš! :) Určitě by žádnému čtenáři neměla projít pod rukama. Atmosféra mě dostala natolik, že se mi kolikrát o sérii i zdálo! :D

      Vymazat
  4. Ahojky,
    tak to vypadá, že se snaha o propagaci série nepovedla a ne další díly v ČJ nevydají :( Taková škoda :( Nevíš kolik dílů série má a zda-li jsou už všechny díly vydané v AJ? Nezbyde mi totiž nic jiného než to zkusit přelouskat v AJ. Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      ano, bohužel to vypadá, že ani propagace série nepomohla. Je to opravdu škoda, ale zdá se, že prostě Železná série českým čtenářům nesedla. V angličtině má série čtyři díly, názvy posledních dvou jsou- Iron Queen a Iron Knight. Celá série už je vydaná, ale autorka myslím stále ještě píše spin-off série, která asi celá ještě nebude :)

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj jsem z té série unešená jako ty. Chtěla bych vědět jak ten příběh dopadne, ale bohužel neumím moc anglicky, nato abych si je přečetl a v angličtině. Škoda že tvoje kampaň moc nepomohla. Kdybych se o ní dozvěděla dřív, tak bych ti pomohla. Teda kdyby jsi chtěla. Hrozně mě to mrzí, ale jak se zdá pořád to ještě nezavrhly úplně. Doufám, že přeci jen ty další díly vydají.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)