03 září, 2012

Recenze- Fly high! Leť výš

Anotace:
Meru od svých pěti let vyrůstala jako kluk – v odlehlých horách, kde z ní její otec vychovával silného a hbitého bojovníka. Ve dvanácti letech se Meru vrací k matce a má nastoupit do nové školy. Aby nevystrašila spolužáky a získala si nějaké přátele, na máminu radu chce svoje schopnosti držet v tajnosti. A všechno se zdá být skvělé, jenže pak se na scéně objeví partička druháků, které terorizuje celou školu. Z čiré zlomyslnosti zničí školní zahradu a tím ublíží Meruině kamarádce Čijo. Co je moc, to je moc! Ohledy stranou, Meru se pouští do boje o nadvládu nad školou!
Romantická a dobrodružná manga pro dívky ze školního prostředí.

Co říkají ostatní:
Manga Fly High je, podle toho, co jsem slyšela hodně oblíbená. Bloggeři si ji chválí a jak jsem tak četla hodnocení bývá hodně vysoké. Na databázích vedená knížka není, takže odtud se hodnocení nedozvím. Manga je ale většinou hodnocená pozitivně, alespoň bloggeři ji za skvělou mangu považují, tak jim budeme věřit J

Moje hodnocení:
Tak a po delší době je tu další moje recenze, tentokrát na mangu Fly High! Leť výš. Měla jsem ze začátku obavy z toho, jaký budu mít ze čtení zprava hrozný guláš v hlavě, ale prakticky jsem si na to po pár desítkách stránkách zvykla, takže mi teď bude připadat nepřirozené, číst zleva :D. Sama vím, že jsem se mangy obávala, ale pro ty, kteří se třeba ještě rozhodují a váhají určitě, můžu doporučit. Čte se to fajn, člověk si za chvilku zvykne J.

Tak líbila se mi, nebo ne?
Mám z toho celého pořád takový smíšený pocit. Chvílemi se mi to zdálo hrozně fajn a takové logické. Někdy mi přišli situace vyhrocené a strojené. Už začátek na mě vychrlil spoustu dojmů, autorka se vůbec nepárala s tím nás čtenáře nastrčit přímo do dění příběhu. Celkově nápad byl super. Dívka, která byla vychována jako kluk je dle mě originální námět a já ho zatím nikde neviděla. Brala jsem to spíš než jako „knihu“ jako takovou jednohubku, prakticky povídku, scénku či jak bych to nazvala.

Malujeme, kreslíme, čmáráme
Už obálka na mě udělala super dojem. Protože jsem byla jednu dobu posedlá mangou, tak jsem se pokoušela ji kreslit, ale jelikož jsem antitalent na malování, nikdy se mi to pořádně nepovedlo. Proto obdivuju všechny lidi, kteří jsou toho schopní. A tohle? To je prostě paráda. Tolik emocí, nálad, strachu a radosti nastrkaných do knížečky téhle velikosti, mi přijde naprosto neuvěřitelné a já autorku obdivuju. Obrázky jsou vymakané a naprosto perfektní nemám vůbec nic, co bych k tomu dodala.

Skřípy, skřípy skříp
Tak, složila jsem chválu na obrázky, s dělem už to bylo trošku horší. Vlastně ne ani tak děj, ale zpracování „skřípalo.“ Jak už jsem psala, ještě teď jsem zmatená, protože nevím, jaký mám mít z mangy pocit. Občas se mi líbil průběh, občas vůbec. Převládaly asi ty světlé chvilky, to je pravda. Navíc, postavy mi to taky příliš neulehčily. Někdy nebylo vidět, jestli se mají rádi, nebo se nesnášejí. Například vztah Meru a Ajuzawi. Ani teď nechápu, jestli měl Meru rád nebo ne. Snad se to tedy vyjasní v příštím díle.

Kampak ji zařadit?
Manga mi dějově nezapadala vůbec nikam, což z ní ale nedělá špatnou. Jen kdyby se mě někdo zeptal, pravděpodobně bych pokrčila rameny a přiznala, že nevím. Dle popisu je to romantický dobrodružný příběh. Tak nějak by se to asi dalo popsat. Co je ještě plus knížky, tak mě hodně bavily postřehy na levé straně. Spoustu jsem se toho nového dozvěděla, jak o tom, jak vznikalo Fly High tak i o autorce a okolí, což jsem ocenila. Mohlo by to tak bývat i u normálních knížek :DD

Konec dobrý, všechno dobré
Všechno bylo až příliš jednoduché, střípky do sebe moc lehce zapadaly. Nedělo se moc překvapivým akcí, ani zápletka nebyla až tak napínavá a dobrodružná, jak by dle mého být měla. Nevím, jak to u mang chodí, třeba je to normální, ale překvapil mě i naprostý Happy-end, který čekal na konci. No, na druhou stranu, když už šťastné konce nemáme moc často v reálných životech, musíme si je užít v knížkách:D

Postavy:
Meru- Jako postava pro mě byla příliš dokonalá. Nedělala chyby a vždy se rozhodla správně, což mi nepřijde věrohodné a reálné. I Ten nejdokonalejší člověk se občas rozhodne špatně.
Čija- Typická hodná holka. Ne moc průbojná, Meru pro ni byla dobrá kamarádka. Doplňovaly se. Čija mi přišla trošku jako šedá myška, co si nechá všecko líbit.
Ajuzawa- V tom jsem se vyznat nedokázala. Přišlo mi, že on i jeho parta se v jednu chvíli chovají jako parchanti a hrají si na velké kamarády, ale když šlo do tuhého, vykašlali se na sebe. Na druhou stranu se chovaly hnusně jen proto, že si dřív zažili něco nepříjemného, co si teď vybíjejí na mladších spolužácích. Autorka se z něj asi snažila udělat záporáka, ale všichni víme, že ty mají lidé nejradši :D
Ruko- Hmm, spáč, který se věčně nudí, ale zábavu nevyhledává. Naopak, génius, který by mohl všemi na škole pohrdat, ale nedělá to. Ve správné situaci se zastane dívky, i když je ta dívka silnější než půlka školy dohromady. Typický kladný hrdina.

I když jsem z toho všeho ještě trochu zmatená a pocity z mangy si budu nést ještě hodně dlouho, svým způsobem to pro mě bylo něco nového, neokoukaného a mě se to líbilo. Druhý díl snad bude ještě o něco lepší a vyjasní se v něm věci, které se v jedničce nevyjasnily. Knihu hodnotím:

Tímto chci také poděkovat nakladatelství Zoner Press za recenzní výtisk :)