04 července, 2012

Železný král by Julie Kagawa





Proč jsem se na knihu vrhla útokem
Tahle kniha prakticky zahájila tuhle moji "knižní mánii". Nechápejte mě špatně, vždycky jsem byla do knih blázen, ale takhle bláznivě se o ně zajímat, založit si blog a začít psát recenze, to byla vlastně náhoda. Tehdy jsem měla k dispozici slevový kupon na 200Kč k Barviči. A tak jsem šla, s tím, že si vyberu nějakou pěknou knížečku. Koukám po regálech a tam všude takové hromady. Do té doby jsem si nebyla vědoma, jaké množství fantasy a YA knih existuje. A jak mě zaujal Železný král? Po pravdě, jsem si knížečku vyhlídla už trošku předem, ale nakonec zabodovala obálkou a hlavně anotací. Do teď jsem vážně ráda, že jsem po ní skočila, protože to byl neuvěřitelný zážitek a já jsem ráda, že jsem měla možnost, podívat se do jiného světa, než je ten náš.

Můj názor:
Kniha je rozdělená celkově na tři části. Tu první bych nazvala takovou rozjezdovou. Člověk se tam o všem dozvídá (společně s hlavní hrdinkou) a celkově je to takové na rozkoukání. Ale kapitole po kapitole je víc a víc napínavá a čtivá. Ačkoli se může zdát, že se jedná pouze o další klasickou, neoriginální a nudnou knihu, musím vás vyvést z omylu.

Způsobem, jakým autorka popisuje situace, osoby a krajinu je neuvěřitelně živý, zavede vás přesně tam, kam má, jakoby jste se sami stávali hlavní hrdinkou. Zároveň si s námi autorka taky pěkné pohrává, nechává nás čekat, postupně odhaluje další a další tajemství, ale ne způsobem, na které jsem zvyklá.
Obvykle, když se autor v knize snaží natěsnat na sebe co nejvíc tajemství a záhad, vznikne z toho nakonec takový nepřirozený motanec, ze kterého se nemůže vymotat ani on, ani čtenář. Jenže tady je to jiné. Tvoří to dojem, že má Julie Kagawa vše vymyšlené do posledního puntíku, aby to do sebe zapadalo. A u takového příběhu, je to nutné.

Po delším odstupu času mi začínají do popředí vstupovat spíš přednosti knihy, než klady. Vlastně se musím přiznat, že v tuto chvíli už žádný zápor ani nejsem schopna najít. Je to proto, že autorka vás přesvědčí o její bezchybnosti. A proto, když kniha končí, máte pocit, jakoby poslední puzzlík zapadl na své místo. Tomuto já říkám talent. Když je někdo schopný, čtenáře zavést na místo vytvořené autorčinou fantazií a navíc ho přesvědčit o jeho pravosti.

Co se postav týče. Meghan je naprosto bezproblémová a celkově i obyčejná. Jako postava mi byla sympatická, většinu času se chovala naprosto přirozeně. Dostávám se k chlapským hrdinům. Myslím, že bych to mohla shrnout jedním: Záporáci vládnou světu! No není to tak? Kdo by je neměl rád? Já se musím přiznat, že to, jak autorka vytvořila Ashe je naprosto parádní. Na oko chladné chování, maska lhostejnosti, uvnitř gentleman se zlomeným srdcem. Zábavné také byly roztžky mezi ním a jeho úhlavní nepřítelem, Pukem. Vtipné (a sic nic neříkající) hlášky létaly vzduchem jako dýky (nejsme daleko od pravdy).

Hodnocení:
Já to říkám pořád. Že jste knihu nečetli? Že váháte? Přestaňte váhat, je to skvělá podívaní, která stojí za ten čas. Pokud se něco dá srovnávat (kvalitou) s Hunger Games, je to každopádně tahle knížečka. Jak obálka, tak obsah skrývají obrovskou krásu :). Hodnocení:
10/10

Trailer ke knize:













8 komentářů:

  1. Tuhle knížku jsem četla a velmi se mi líbila :)) Jinak pěkný blog ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)).. Začátky jsou těžký, ale snažim se :)

      Vymazat
  2. Jo obálka je fakt pěkná. :-) Kniha se mi celkově taky líbila, tak na 4 hvězdičky, ale oproti tobě mi spíše někdy vadilo rozhodování Meghan. :-P což se mi poslední dobou bohužel stává docela často :-P

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku zrovna čtu, blížím se do druhé půlky a už se těším na Ashe :D

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha má opravdů úžasnou obálku. Hodně lidí si ji chválí, a já bych si ji velice ráda přečetla. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím s JuliaR, má úžasnou obálku. Doufám,že knihu budou mít u nás v knihovně. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Krásná recenze =) Jsem zhruba v půlce druhého dílu a nemůžu se dočkat jak to s nimi dopadne =)

    OdpovědětVymazat
  7. Kniha mi přišla poněkud zvláštní - těšila jsem se na ní jenom kvůli Ashovi. Nemám ráda víly. Místy mi přišla zdlouhavá, ale s některými body v tvé recenzi souhlasím a možná s větším odstupem knihu zhodnotím mírněji. Julie Kagawe umí psát a doufám, že to ukáže ve druhém díle :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)