23 července, 2012

Hunger games- Aréna smrti by Suzanne Collins (RECENZE)


Proč jsem se na knihu vrhla útokem:
Musím se přiznat - ano, vím, že jsem knižní barbar - že jsem viděla prvně film. Což - a to je trochu neobvyklé - je tak trochu důvod, proč jsem knihu číst nechtěla. Věděla jsem, co se bude dít, věděla jsem, kdo umře, kdo přežije. Říkala jsem si, že kniha mně už asi nemá, co nabídnout. Sakra, já jsem se tak pletla!

Můj názor:
Jak začít. Tuhle knihu jsem vlastně vůbec neměla v plánu vzít do rukou. Chtěla jsem se vyhnout všeobecné vřavě a vycházet z davu jako ta, „která odolala Hunger games“. Jenže neustálé hodnocení pěti hvězdičkami k mému odolávání příliš nepomohlo a já byla nakonec zlomena… Knížka začíná, když se Katniss probouzí v den Sklizně. Způsob jakým popisuje svůj život, tak neskutečně krutě a zároveň vědoucně si mě získal hned na začátku. Po několika stránkách jsem naprosto ztracená. Kniha mě zaujímá tím, jak autorka dokázala vytvořit tak realistický svět. Jakoby skutečně existoval. Pravidla, řády a tresty, všechno na sebe pasuje tak hrozně živě. Občas jsem měla strach, že zničehonic otevřu oči a budu stát vedle Peety na pódiu při dni Sklizně…

Podvědomě stále srovnávám knihu s filmem, který jsem bohužel viděla dřív. Kniha ve mně už od začátku vyvolává daleko víc emocí než film. Ač jsem to vůbec neměla v plánu, protože vím, že jsem měkkota a každé ztracení mé oblíbené postavy mě strašně rozesmutní - i přes to jsem si většinu klaďáků velmi oblíbila a obdivovala jsem jak jejich odvahu, tak odhodlanost, srdečnost a bojovnost.
Ačkoli se zdá, že Hunger games jsou příběh plný krutosti, hrubé síly a smrti, najdete tam balíček tolika emocí, až se to bude zdát neuvěřitelné. Jak se v tak nelítostném světě najde stále tolik lidí, kterým zůstala lidskost? A jak si tuto lidskost uchovat? Na tohle autorka v knize také odpovídá.

U jiných knih mě nekonečné popisování situací bez dialogů většinou  nudí, tahle byla výjimkou. Bylo to tím, že se neustále něco dělo, aréna nedokázala čtenáře nechat v klidu. Byla jsem pořád ve střehu a čekala, co se stane. Skutečnost, že jsem viděla film mi v rozvinutí napětí trochu bránila, což mě mrzelo, ale nakonec to bylo zanedbatelné, vzhledem k tomu, že film se opravdu nemůže knize rovnat.

Dokonale jsem se vciťovala do příběhu, hlavně v částech, kdy už Katniss byla v aréně. Uvažovala jsem jako ona a dokázala jsem se s ní ztotožnit. To ovšem neznamená, že bych souhlasila se všemi volbami, které učinila. Často jsem ji zapřísahala, ať věci udělá jinak, ale po zpětném přemýšlení, kdy mé zvířené emoce z knihy trochu opadly jsem musela uznat, že její chování bylo logické a opodstatněné.

Hodnocení:
Čtenáři po celém světě si sérii zamilovali a já už nyní vím proč. Divokost příběhu mě strhla s sebou, jeho struktura mě bavila a nikdy mě nenechala v klidu. Hrdinové mi přišli příjemní, ačkoli Katniss nebyla přímo hlavní hrdinka podle mého gusta. Knihu jsem si užila jak jen jsem mohla a bylo opravdu těžké najít nějaké zápory. A pokud jsem je vůbec našla, klady příběhu je rozhodně přebily.
10/10


14 komentářů:

  1. Souhlas, souhlas, souhlas!!
    HG jsou má srdcovka :-) Jsem moc ráda za to, že i Tobě se líbily :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem z knížky nadšená :)).. V nejbližší době si musím pořídit další díly :)

      Vymazat
    2. Ty je ještě nemáš? To je ostudaa :-DD

      Vymazat
  2. Vyhnout se Hunger games by byla velká chyba! Připojuji se k Rodaw - jsou i má srdcovka... HG prostě stojí za to a další díly si musíš přečíst! :D Přišla bys o hodně, věř mi...

    OdpovědětVymazat
  3. Hunger Games jsou ve své podstatě naprosto nedomyšlené..a dovolím si říct, že i poněkud hloupé, ale přesto si tato série dokázala získat naprosto neuvěřitelný počet fanoušků, ke kterým se hrdě hlásím i já. Je to prostě něco jiného, co se čte tak děsně dobře, že to máte rádi i když vlastně ani nechcete :)

    OdpovědětVymazat
  4. Mě se knížka líbila, ale zase jsem z ní nebyla tak nadšená jako většina lidí :) Všichni říkají Hunger games sem Hunger games tam, ale mě spíš zklamala :/ Co jsem četla recenze a prostě chvalné recenze jsem jí prostě musela mít.

    OdpovědětVymazat
  5. Já si Hunger games kupovala jako set, ale první díl byl podle mě nejlepší. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Miluju Hunger games!!
    Povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
  7. Úžasná recenze! Hunger games mě naprosto dostaly i když jako ty, i já jsem viděla nejdřív film a představovala jsem si děj v knize podle filmu, přesto že jsem nechtěla. Každopádně se mi na nich líbilo snad všechno. :)

    OdpovědětVymazat
  8. uzasne kniha, milujem ju a urcite je najlepsia zo serie :)

    OdpovědětVymazat
  9. Podle mě se prostě nenajde člověk, který by si Hunger Games nezamiloval :) Je to opravdu úžasná série, a jak jsem napsala v mé recenzi na poslední díl, kdybych potkala Suzanne Collinsovou, smekla bych před ní kloboukem... Někdy si říkám, jak je možné, že někdo dokáže stvořit tak krásný a zároveň hrozný a krutý svět... Je to opravdu nezkutečné :)

    OdpovědětVymazat
  10. S 5 hvězdičkami naprosto souhlasím. :) Kniha je prostě výborná. :) Spíš celá série je výborná.

    OdpovědětVymazat
  11. Já se musím přiznat, že jsem opět viděla jen film. Ten měl rozhodně svého ducha, ale co mě hodně mrzelo, a to se týká jak filmové podoby, tak knižní, že autorka prý celý nápad na svět převzala od nějakého anime, či mangy (nevyznám se v těchto žánrech a nesleduju to, takže nevím přesně - mám to pouze z doslechu, ale z více různých zdrojů)
    Recenze jinak moc hezky pojatá. Děkuji, Zuzko, za rozšíření obzorů ;)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)